آموزش رایگان تعمیر ماشین لباسشویی | راهنمای خرید ماشین لباسشویی |

آموزش تعمیر ماشین لباسشویی به زبان ساده

با سلام ؛ در این بخش از مقالات آموزش تعمیر ماشین لباسشویی قصد داریم تعمیر ماشین لباسشویی به زبان ساده را برای شما بیان کنیم.

نحوه کار لباسشویی کاملاً ساده و قابل درک است که با کمی مطالعه میتوانید به بهترین شکل ممکن از ماشین رختشویی خود استفاده لازم را ببرید. همیشه تعمیر ماشین لباسشویی یکی از دغدغه های خانم های خانه دار است. در مقاله آموزش تعمیر ماشین لباسشویی به زبان ساده سعی براین شده مشکلاتی که شما خودتان قادر به حال آن هستید را بیان کرده ایم که با خواندن این مقاله ارزشمند و رایگان میتوانید تا حد زیادی نسبت به سرویس ماشین لباسشویی خود اقدام نمایید.

خیلی از کاربران سوالاتی نظیر :

نحوه تعمیر ماشین لباسشویی  

آموزش تعمیر ماشین لباسشویی

راهنمای تعمیر ماشین لباسشویی

دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی

علت کار نکردن ماشین لباسشویی

علت کار نکردن خشک کن ماشین لباسشویی

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

علت جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش

و سوالاتی نظیر این که ممکن است با جستجوی در سطح وب به جواب های قانع کننده ای نرسیده باشید و یا شاید هم بعضاً با جواب هایی روبه رو شده باشید که خودتان قادر به تعمیر و سرویس ماشین لباسشویی نبوده اید.

در مقاله آموزش تعمیر ماشین لباسشوی به زبان ساده سعی برآن شده جواب تمام سوالات شما به صورت کاملاً شفاف و به صورت گام به گام مطرح گردد.

 

آشنایی با  ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی چیست؟ اصولا ماشین لباسشویی یک تشت بزرگ است که مرتباً با آب پر شده، تخلیه میکند و لباسهارو می چرخاند تا خشک شوند.یا میتوانیم اینطور شرح دهیم که یک هم زننده لباس است.

چهار مرحله ای که هر ماشین لباسشویی انجام می دهد به شرح زیر است :

شامل آبگیری، شستشوی ، تخلیه و خشک کردن. اگرچه ین عملکردها خیلی اصولی هستند ، اما برخی از آنها می توانند به مشکل برخورد کنند. شما میتوانید برخی از این مشکلات را به راحتی حل کنید. با این حال بهتر است برخی از مشکلات را به دست تعمیرکاران حرفه ای بسپارید.

دو نکته بسیار مهم :

  • قبل از کار کردن روی ماشین لباسشویی، حتماً آن را از برق بکشید.
  • قبل تعمیر ماشین لباسشویی های درب از جلو باید نسبت به تخلیه کردن آب اطمینان حاصل نمایید.

ماشین لباسشویی کار نمیکند

اگر ماشین لباسشویی هیچ کاری نمیکند :

وقتی برنامه را تنظیم میکنید و هیچ کدام اجرا نمیشوند و یا صدایی ندارد ممکن است برق آن قطع شده باشد.

وقتی ماشین لباسشویی باید مرحله بعدی شستشوی را اجرا کند ولی می ایستد :

ممکن است لباسهای داخل ماشین لباسشویی بیش از حد مجاز باشد، تعدادی از لباسها را خارج کنید تا کمی از بار ماشین لباسشویی کم شود. سپس دوباره دستگاه را روشن کنید ( در برخی موارد لازم است برای روشن کردن مجدد دستگاهتان را از برق کشیده و دوباره وصل کنید.)

درغیراین صورت:

مطمئن شوید دستگاه به برق متصل و روشن است. در صورت لوازم با استفاده از دستگاه تستر ولتاژ ، مطمئن شوید که برق وصل باشد. توجه کنید حتما درب ماشین لباسشویی بسته باشد.

نکاتی که باید بررسی شوند: 

  • اگر مخزن بی حرکت است، مدار قطع کنند یا فیوزی که به آن می رسد را بررسی کنید.
  • سیم برق را بررسی کنید، سیتم برق دستگاه را بکشید، ممکن است سیم دچار خرابی یا ساییدگی شده باشد.
  • درب ماشین لباسشویی را باز کرده و قفل زبانه ای که روی آن فشار می آورید را چک کنید. قفل را فشار داده و رها کنید. گار صدای تیک نمی دهد ممکن است شکسته باشد. قفل را جدا کرده و تست کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

 

برای جلو گیری از ایجاد مشکل در ماشین لباسشویی از مقدار مناسب شوینده برای شستشوی و سختی آب استفاده کنید. مطمئن شوید دستگاه تراز باشد و دستگاه را سنگین نکنید ( حد مجاز رختن لباس را رعایت کنید.)

 

ماشین لباسشویی درست آبکشی نمی کند

اگر بعد از اتمام شدن برنامه شستشو هنوز آب و شوینده روی لباستان یا در ماشین لباسشویی باقی مانده، میتواند علل زیادی داشته باشد. ابتدا مطمئن شوید که از دستگاه درست استفاده میکنید. به عبارت دیگر مقدار مناسب مایع شوینده استفاده میکنید، ماشین لباسشویی را بیش از حد پر نکرده اید و سایر موارد. برای اینکه کاملا متوجه شوید کافیست دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود را بررسی کنید.

تنها یکبار بیش از حد سنگین شدن دستگاه میتواند آبکشی را دچار مشکل کند. اگر این موارد باعث ایجاد مشکل نشده، به احتمال زیاد آب مرحله آبکشی وارد ماشین لباسشویی نمی شود یا به درستی تخلیه نمی شود.

درچه های تامین آب را بررسی کنید، مطمئن شوید درچه های تامین آب که به شلنگ های ورودی متصل هستند دچار گرفتگی نشده باشند.

اطمینان حاصل کنید شلنگ های ورودی آب پیچ نخوده اند.

دریچه تخلیه را بررسی کنید تا مطمئن شوید تخلیه آب کامل انجام می شود. انسداد میتواند باعث شود آب کثیف آبکشی در داخل ماشین لباسشویی باقی بماند. وقتی دستگاه کار میکند نگاه کنید دستگاه بعد از هر مرحله شستشو و آبکشی کاملا خالی می شود.

مطمئن شوید شلنگ ورودی آب سرد/گرم بسته نباشد. دریچه شلنگ را ببندید و آن را از دستگاه جدا کنید. انتهای آن را در سطل گذاشته و شیر آب را باز کنید. باید جریان آب قوی باشد در غیر اینصورت احتمالاً قسمت هایی از شلنگ مسدود شده است.

برای اطمنان از این مورد، انتهای دریچه را قطع کنید و آن را به شلنگ بیرونی وصل کرده و دوباره امتحان کنید. اگر هنوز هم جریان آرام است، بازهم شلنگ را تمیز کنید و یا آن را تعویض نمایید.

 

علت نشت آب از زیر ماشین لباسشویی

نشت آب از یک ماشین لباسشویی معمولا ناشی از شلنگ ها یا اتصالات است. مطمئن شوید آب نشتی ظاهر شده از لوله های پشتی نیست.

اتصالات را بررسی کنید که شلنگ به شیر آب و به پشت ماشین لباسشویی وصل باشد. همچنین نشتی یا فرسودگی شلنگ ها را کنترل کنید. در صورت لزوم اتصالات یا بست شلنگ ها را بشویید یا شلنگ ها را به صورت کامل تعویض نمایید. مطمئن باشید که قبل از در آوردن شلنگ ها آب بسته باشد.

سپس آب های داخل شلنگ را داخل یک تشت تخلیه کنید.

بلبرینگ و بست ها را چک کنید. ممکن است واشر های سبد یا بست و لولوه کشی معیوب باشد که باید تعویض شوند. در این گونه موارد با یک تعمیرکار لباسشویی تماس بگیرید.

ممکن است آب بیش از حد در طول آبگیری از سیفون تخلیه شود، مطمئن شوید اتصالات شلنگ تخلیه به لوله حداقل ۷۰ سانتی نتر بالاتر از کف باشد(در غیر اینصورت، مشکل را با یک لوله کش مطح کنید)

علت لرزش ماشین لباسشویی

در بیشتر موارد لباسشویی وقتی روی سطح تراز نباشد یا بیش از اندازه لباس داخل ماشین لباسشویی  باشد دچار لرزش و تکان می شود. مواردی می گوییم تا ماشین لباسشویی را آرام کنید!

اول اینکه ممکن است تکان ها و لرزش های ماشین لباسشویی به علت بار بیش از اندازه باشد. لباسها را در یک طرف محفظه انباشته کنید. سپس چک کنید که دستگاه روی سطح محکم تراز باشد.

تراز کردن ماشین لباسشویی

یک سطح روی ماشین لباسشویی قرار دهید تا مطمئن شوید و از تراز بودن آن از طرفین ، جلو و عقب مطمئن شوید. همچنین اطمینان حاصل کنید کف کاملا محکم است. برای درست کردن ماشین لباسشویی، کف باید مسطح، تراز و به اندازه کافی محکم باشد تا دستگاه پر شده از آب و سنگین بدون انحراف زیر بار دچار مشکل نشود.

ابتدا دستگاه را قبل از هرکاری از برق بکشید.

پایه ها را بررسی کنید. زیر دستگاه را نگاه کنید و مطمئن شوید همه پایه ها روی سطح محکم  قرار دارند. اگر یکی یا هر دو پایه های جلویی کاملا به کف نچسبیده باشد، آنها را شل کنید( تا به عقب بیایند) تا زمانی که محکم قرار بگیرند.

نکته : پایه جلویی باید تا حد ممکن کوتاه باشد

پایه ها را کاملا باز نکنید در صورت نیاز یک سطح را روی ماشین لباسشویی قرار داده و پایه جلویی را به آرامی تنظیم کنید تا دستگاه تراز شود. مطمئن شوید پایه های جلویی کلاهک های لاستیکی و سرپیچ داشته باشند تا محکم نگه داشته شوند. اگر این موارد مشکل داشته اند میتوانید پد های ضد لرزش بخرید تا زیر پایه ها قرار دهید.

در صورت نیاز ، دستگاه را به سمت جلو کج کنید، با این کار پایه های عقب خود به خود تنظیم می شود. پایخ جلویی را تنظیم کنید. برق را وصل کنید و دستگاه را خالی راه اندازی کنید. ماشین لباسشویی را روی مرحله چرخش و خشک کردن قرار دهید و ببینید هنوز لرزش دارد یا خیر.

آموزش و نحوه تعمیر لباسشویی

در این مقاله میخواهیم به آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی و دلیل خرابی لباسوشی ، چگونگی تعمیر و تعویض قطعات لباسشویی بپردازیم ، مجموعه سی ام امداد آرزومند است با آموزش اولیه ، فنی و مفید مشکل شما عزیزان را بدون نیاز به تکنسین مربوطه برطرف نماید ، در غیر اینصورت جهت تعمیرات ماشین لباسشویی کلیک نمایید .

توجه :هرگونه سوالی در زمینه آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی دارید ، کافی است در صفحه ارتباط با ما پرسش نمایید تا تعمیرکاران سی ام امداد به صورت آنلاین پاسخگوی شما عزیزان باشند.

با خواندن این مقاله و دیگر مقالات آموزشی سی ام امداد :

  1. دیگر نیازی به پرداخت هزینه تعمیرات لباسشویی نیست.
  2. به راحتی عیب لباسشویی خود را متوجه میشوید.
  3. متوجه خواهید شد که چه قطعه ای نیاز به تعمیر دارد.
  4. از لحظه ابزار به دست گرفتن تا تعمیر نهایی شما را راهنمایی کرده ایم.

وقتی که به مطالعه این صفحه ( آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی ) میپردازید ، چنانچه فنی باشید میتوانید به تعمیر ماشین لباسشویی الجی ، تعمیر ماشین لباسشویی آزمایش ، تعمیر ماشین لباسشویی فریجیدر ، تعمیر ماشین لباسشویی زیمنس ،  تعمیر ماشین لباسشویی ارج، تعمیر ماشین لباسشویی هیتاچی و … بپردازید ، الجی ، آزمایش ، فریجیدر و هیتاچی را مثال زدیم که بدانید برند لباسشویی شما آمریکایی ، اروپایی ، آسیایی و یا ایرانی باشد با این اطلاعات میتوانید به رفع عیب آن بپردازید .

آموزش روش باز کردن قطعات ماشین لباسشویی

در این بخش از مقاله به آموزش روش باز کردن قطعات ماشین لباسشویی میپردازیدم.

  1. روش باز کردن فیلتر لباسشویی
  2. روش باز کردن میکروسوئیچ درب لباسشویی
  3. روش باز کردن درب روی لباسشویی
  4. روش باز کردن لاستیک دور درب لباسشویی
  5. روش باز کردن پانل جلوی لباسشویی
  6. آموزش بیرون آوردن ولوم تایمر و ترموستات قابل تنظیم لباسشویی
  7. آموزش روش باز کردن سنگ پلاستیکی روی دیگ لباسشویی
  8. آموزش روش باز کردن گردونه تقسیم کننده آب در داحخل جاپودری لباسشویی
  9. آموزش روش باز کردن تایمر لباسشویی
  10. آموزش روش باز کردن درب پشت لباسشویی
  11. آموزش روش باز کردن کمک ها از بدنه لباسشویی
  12. آموزش روش باز کردن خرطومی دیگ به پمپ آب لباسشویی
  13. آموزش روش بیرون آوردن دیگ لباسشویی و ملحقات آن
  14. آموزش روش بیرون آوردن بلبرینگ، کاسه نمد و ملحقات آن
  15. آموزش تعویض کمک معیوب لباسشویی

در ادامه مقاله آموزش تعمیرات لباسشویی، به شرح کامل موارد بالا پرداخته ایم.

روش باز کردن و سرویس فیلتر ماشین لباسشویی

مکان فیلتر در پایین ماشین لباسشویی قرار دارد که محل جمع آوری کرک ، پشم ، ذرات خارجی و اشیای به جا مانده در لباسها مثل سوزن ، سنجاق ، دکمه و سکه میباشد.

برای باز کردن فیلتر لباسشویی :

  1. در ابتدا در روی فیلتر را باز نمایید.
  2. سپس فیلتر را به سمت چی بچرخانید.
  3. در نهایت آن را را به طرف بیرون بکشید تا از جای خود خارج شود.

اقدام به شستشوی کامل فیلتر نمایید و سپس آن را در جای خود قرار دهید ، توجه داشته باشید که فیلترها در انواع مختلفی طراحی شده اند و در دفترچه راهنمای هر ماشین ، طریقه خارج کردن آن توضیح داده شده است.

نکته : در داخل فیلتر یک پمپ آب قرار دارد که عدم وجود فیلتر ، باعث وارد شدن اشیای خارجی به داخل پمپ آب و توقف حرکت پروانه پمپ و در نهایت سوختن الکتروموتور آن میشود .

توجه : به خواندن ادامه دهید تا با آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به صورت کامل آشنا شوید .

روش باز کردن و تعمیر میکروسوئیچ درب لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به نحوه باز کردن میکروسوئیچ پرداخته ایم تا چنانچه مشکل دستگاه شما مربوط به این قطعه بود بتوانید به راحتی به رفع عیب بپردازید ، مراحل زیر را برای باز کردن میکروسوئیچ درب لباسشویی انجام دهید :

  • دستگیره در را با کمی فشار به طرف خود بکشید تا در از لاستیک دور خود جدا شود.
  • قوس مخصوص شیشه در به همراه لاستیک دور آن ، وظیفه آب بندی دیگ را به عهده دارند .
  • با باز شدن در لباسشویی ، لبه بیرونی لاستیک دور در ، نوع قوس شیشه ، قسمت داخلی آبکش استیل و محل قرار گرفتن اهرم ضامن در به خوبی دیده میشوند.
  • برای جدا کردن لبه لاستیک در از بدنه لباسشویی ، باید فنر بیرونی دور در را با یک پیچ گوشتی کوچک دوسو به طرف بیرون بکشید تا فنر آزاد شود.
  • با آزاد شدن فنر بیرونی دور لاستیک ، فنر را از جای خودش خارج کنید.
  • سپس لاستیک در را به آرامی از یک طرف از بدنه جدا کنید.
  • در غیر این صورت با وارد شدن فشار بیش از اندازه به لاستیک آسیب خواهد رسید.
  • پس از جدا شدن لاستیک آن را در داخل دیگ قرار دهید تا بتوانید به سادگی میکروسوئیچ در را خارج کنید.
  • پیچهای میکروسوئیچ را باز نمایید.
  • به علت متصل بودن سیم به میکروسوئیچ در داخل بدنه به صورت معلق میماند.
  • در نهایت با یک دست میکروسوئیچ را از پشت بدنه بیرون آورید.

اگر درب لباسشویی شما باز یا بسته نمیشود میکروسوئیچ شما مشکل دارد و به طور مثال اگر لباسشویی پارس یا الکترولوکس دارید برای تعمیر ماشین لباسشویی پارس یا تعمیر ماشین لباسشویی الکترولوکس باید از میکروسوئیچ فابریک آن برند استفاده نمودکه این امر در سی ام امداد انجام میگردد .

روش باز کردن درب روی لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به نحوه یاز کردن درب روی این دستگاه میپردازیم تا چنانچه به مشکل برخوردید بتوانید به راحتی به رفع عیب بپردازید ، بنابراین موارد زیر را برای باز کردن درب روی لباسشویی انجام دهید :

  • ابتدا دو شاخه را از پریز برق جدا کنید و شیلنگ خروجی را از ورودی فاضلاب خارج کنید.
  • پس از بستن شیر آب ، شیلنگ ورودی آب را از ماشین جدا کنید.
  • با یک آچار بوکس شماره 7 یکی از پیچ های نگهدارنده درپوش روی بدنه را نیز باز میکنیم تا در آزاد شود.
  • با باز شدن دو عدد پیچ نگهدارنده درپوش روی ماشین ، با هردو دست درپوش را به طرف جلو فشار دهید تا به صورت کشویی حرکت کند.
  • با کمی فشار و به صورت هماهنگ از دو طرف ، درپوش به طرف جلو حرکت کرده و شیارهای روی درپوش از روی خارهای موجود در بدنه ماشین جدا میگردد.
  • درپوش آزاد شده را به آرامی از روی بدنه بردارید.
  • در این مرحله احتمال شکستن خارهای روی بدنه زیاد است و باید دقت بیشتری کرد.
  • شیارهایی در دوطرف درپوش بالا وجود دارد که باید در هنگام بستن درپوش دقت کنید تا خار روی بدنه به طور دقیق در داخل بریدگی شیار قرار گیرد.
  • سپس درپوش را به طرف عقب ماشین کشیده و آن را درجای خود قرار دهید و پس از آن پیچهای درپوش را ببندید.
  • با برداشتن درپوش بالای ماشین قسمت هایی از اجزای ماشین شامل تایمر ، خازن پارازیت گیر ، دوعدد شیربرقی تکی ، مربوط به آب گرم و سرد ، جاپودری و وزنه سیمانی با روکش پلاستیکی به خوبی دیده میشوند.

**با آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی ما را دنبال کنید **

آموزش و راهنمایی روش باز کردن و تعویض لاستیک دور در ماشین لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیر لباسشویی به نحوه باز کردن و تعویض لاستیک دور درب ماشین لباسشویی به صورت گام به گام پرداخته ایم. موارد زیر را با دقت انجام دهید تا به راحتی لاستیک درب لباسشویی را تعویض نمایید :

  1. ابتدا به وسیله دستگیره در ، ضامن آن را آزاد کنید تا در باز شود.
  2. در را به طور کامل باز کرده و سیم فنری محکم کننده لبه لاستیک به بدنه ماشین را از جای خود خارج کنید.
  3. به آرامی و از یک سمت ، لبه خارجی متصل به بدنه ماشین را جدا کنید.
  4. دقت کنید فشار بیش از اندازه و نادرست ، موجب آسیب رسیدن به لاستیک دور در لباسشویی میشود.
  5. پس از باز شدن لاستیک از لبه روی بدنه ماشین ، آن را داخل دستگاه قرار دهید .
  6. لاستیک از طرف دیگر برروی شیار مخصوص لبه دیگ بسته شده و به وسیله یک سیم فنری و پیچ و مهره بلند به دیگ محکم شده است.
  7. برای جدا کردن لاستیک از دیگ ، باید از یک پیچ گوشتی بلند استفاده کرد و پس از باز کردن پیچ ، سیم فنری را آزاد کرد.
  8. پس از باز شدن پیچ ، میتوانید سیم فنری را از از روی لاستیک جدا کنید و آن را بیرون آورید.
  9. سیم فنری و پیچ و مهره آن به خوبی دیده میشود.
  10. جنس این سیم فنری ، گالوانیزه است و در مقابل رطوبت و حرارت مقتوم است و زنگ نمی زند.
  11. لاستیک را از لبه دیگ جدا کنید و به آرامی آن را از داخل دیگ بیرون بیاورید و سپس لاستیک را مورد بررسی قرار دهید.


توجه : چنانچه پوسیدگی یا زدگی کمی نیز در لاستیک درب لباسشویی مشاهده شد نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

آموزش روش جدا کردن پانل جلوی ماشین لباسشویی

خیلی از مشکلات لباسشویی شما میتواند مربوط به برد الکترونیکی ( پانل جلوی لباسشویی ) باشد ، که با تشخیص درست میتوانید پنل را باز نمایید و برای تعمیر به یک متخصص دهید تا با کمترین هزینه به رفع عیب دستگاه خود بپردازید ، آی پی امداد در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به نحوه جدا کردن پنل جلوی لباسشویی پرداخته است ، بنابراین موارد زیر را با دقت انجام دهید :

  • ابتدا با گرفتن دستگیره جاپودری آن را به طرف بیرون کشیده و از جای خود خارج کنید.
  • جاپودری را از داخل جایگاهش بیرون آورید.
  • جاپودری دارای سه قسمت است که در لباسشویی های مختلف ، به شکلهای گوناگون نام گذاری شده است.
  • قسمت اول : مقدماتی قسمت دوم : اصلی قسمت سوم : موادنرم کننده

نکته : قسمتهای مختلف جاپودری دارای اندازه یکسانی نیستند ، زیرا مقدار پودری که در قسمت شستشوی اصلی قرار میدهیم ، تقریبا دو برابر پودری است که در قسمت شستشوی مقدماتی می باشد.

  • لوله خروجی قسمت سوم ، کمی بالاتر از کف جاپودری و به ارتفاعی پایین تر از لبه محفظه جاپودری است.
  • موادی که در این محفظه قرار میگیرد ، کمی پایین تر از لوله خارجی است و یک درپوش با حالتی مخصوص روی آن قرار دارد که با کف محفظه ، فاصله کمی دارد ومخلوط آب و مواد نرم کننده از زیر درپوش و از بالای لوله خروجی وارد دیگ میشوند.
  • با یک پیچ گوشتی چهار سو ، پیچهای نگهدارنده پانل را باز کنید.
  • سوراخی که در پایین محفظه قرار دارد ، مجرای ورودی آب و پودر به داخل دیگ ماشین لباسشویی میباشد.
  • پانل را از دوطرف گرفته و با کمی فشار آن را به طرف جلو بکشید تا از بدنه لباسشویی جدا شود.

آموزش طریقه بیرون آوردن ولوم تایمر و ترموستات قابل تنظیم لباسشویی

آی پی امداد در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به راهنمایی طریقه بیرون آوردن ولوم تایمر و ترموستات قابل تنظیم این دستگاه پرداخته است ، بنابراین با دقت مراحل زیر را انجام دهید :

  • برای انتخاب برنامه ، ولوم تایمر را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید.
  • ولی توجه داشته باشید هرگاه ولوم در جهت عکس حرکت عقربه های ساعت چرخانده شود ، ولوم به صورت هرزگرد در می آید .
  • برای بیرون آوردن ولوم تایمر ، آن را 45 درجه در جهت عکس حرکت عقربه های ساعت بچرخانید و سپس به طرف بیرون بکشید.
  • با کشیدن ولوم تایمر به طرف بیرون ، ولوم از روی گردونه تقسیم کننده آب جدا میشود.
  • در این حالتگردونه تقسیم کننده آب و اهرم عمودی به خوبی دیده میشوند.
  • روی ولوم ترموستات قابل تنظیم اعدادی از 30 تا 95 درجه سانتیگراد نوشته شده است.
  • برای جدا کردن ولوم از شفت ترموستات ، ولوم را به طرف بیرون بکشید.
  • پس از آنکه ولوم را به طرف بیرون کشیدید ، ولوم به آسانی از روی شفت ترموستات قابل تنظیم جدا میشود.
  • در این ترموستاتها نقطه ای قبل از 30 درجه سانتیگراد وجود دارد که مدار المنت را قطع میکند و دستگاه باید با آب سرد کار کند.

آموزش روش باز کردن شیر برقی ( الکتریکی ) ماشین لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به راهنمایی و آموزش باز کردن شیربرقی لباسشویی پرداخته ایم :

  • ابتدا سر سیم های برق ورودی به شیربرقی را جدا می کنیم.
  • در این دستگاه ، دوعدد شیربرقی تک بوبین 180 درجه وجود دارد.
  • سر سیم های هر دو شیر برقی که جدا شد ، سیم آبی رنگ مربوط به شیر آب سرد ، سیم قرمز رنگ مربوط به شیر آب گرم ، سیم مشترک آنها ، سبز و قرمز رنگ میباشد.
  • برای جدا کردن شیربرقی از بدنه لباسشویی ، ابتدا توسط یک پیچ گوشتی ، خار مخصوص محکم کننده آن به بدنه را آزاد کنید و سپس شیربرقی را به سمت چپ بچرخانید.
  • پس از چرخاندن شیربرقی در جهت عکس عقربه های ساعت ، آن را به طرف بیرون بکشید تا یارهای روی شیربرقی از شیارهای روی بدنه خارج شود و شیر آزاد گردد.
  • پس از کشیدن شیربرقی به طرف بیرون ، شیر از جای خود بیرون آمده و از بدنه جدا میشود.
  • سپس توسط یک انبردست ، بست روی شیلنگ آب خروجی از شیربرقی به جاپودری را جدا کنید .

آموزش روش باز کردن سنگ پلاستیکی روی دیگ لباسشویی

آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی برای باز کردن سنگ پلاستیکی رو دیگ لباسشویی :

  • با یک آچاربکس 13 میلیمتری ، دوعدد پیچ روی سنگ را باز کنید تا سنگ از دیگ جدا شود .
  • پیچهای باز شده را از جای خود خارج کنید تا سنگ به طور کامل آزاد گردد .
  • پس از باز شدن دو پیچ بلند محکم کننده شنگ به دیگ ماشین ، سنگ را از طرفین و توسط هردو دست گرفته و از روی دیگ پلاستیکی جدا کنید .
  • سنگ را به آرامی از جای خود بلند کنید.
  • توجه داشته باشید که داخل این سنگ پلاستیکی ، با مخلوطی از براده آهن پر شده و وزن آن در حدود 12/4 کیلوگرم میباشد و باید در هنگام بلند کردن یا جا به جا کردن آن ، با احتیاط عمل کرد و آن را به آهستگی روی زمین قرار داد.
  • همچنین باید دقت کرد که ضربه ای به بدنه پلاستیکی سنگ وارد نشود .

آموزش روش باز کردن گردونه تقسیم کننده آب در داخل جاپودری لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به روش باز کردن گردونه تقسیم کننده آب در داخل جاپودری پرداخته ایم ، بنابراین با دقت به خواندن ادامه دهید :

  • برای باز کردن گردونه تقسیم کننده آب ، با یک پیچ گوشتی چارسو ، پیچ محکم کننده گردونه تقسیم کننده آب را باز کنید.
  • پیچ چارسو را از جای خود خارج کنید.
  • گردونه تقسیم کننده آب در ماشین لباسشویی مختلف و با یکدیگر فرق می کنند.
  • چون باید با برنامه های مختلف تایمر هماهنگی داشته و در زمانهایی که تایمر فرمان میدهد به طور صحیح عمل کند .
  • گردونه را گرفته و به طرف بیرون بکشید تا ز روی محور تایمر جدا شود .
  • نوک شفت تایمر ، قسمت داخلی گردونه و اهرم عمودی که زائده آن در قسمت شیار داخلی گردونه تقسیم کننده آب قرار گرفته نشان داده شده است.
  • حرکت تایمر و نوع شیارهای گردونه باعث می شود که اهرم به طرف راست و چپ کشیده شود.
  • این فرمان از طریق اهرم افقی که قسمتی از آن در شکل دیده می شود به اهرم روی جاپودری منتقل می گردد و شیر مکانیکی را حرکت داده ، آب را در قسمتهای مختلف جاپودری می ریزد .

آموزش روش باز کردن تایمر ماشین لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به روش باز کردن تایمر لباسشویی پرداخته ایم ، بنابراین با دقت به خواندن ادامه دهید :

  • برای باز کردن تایمر دستگاه ، ابتدا با یک پیچ گوشتی چارسوی مناسب ، پیچ نگهدارنده تایمر به بدنه را باز کنید.
  • دومین پیچ نگهدارنده تایمر به بدنه را نیز باز کنید.

توجه : دقت کنید تایمر را قبل از باز شدن کامل ، با دست دیگر بگیرید و بعد پیچ را به طور کامل باز کنید.

  • پس از باز شدن پیچ های نگهدارنده تایمر به بدنه ، تایمر را از جای خود خارج کنید.
  • قسمت دیگر تایمر را نشان می دهد ، در این نوع تایمرها ، به جای فیشهای ورودی و خروجی در کنار تایمر ، از یک فیبر چاپی و فیش های مخصوص اتصالات به تمام اجزای الکتریکی ماشین استفاده شده است.
  • همچنین برای تغییر سرعت در موتورهای اونیورسال ، از یک کیت تغییر سرعت که برروی  تایمر دارد ، استفاده میشود.


توجه : تایمر لباسشویی مغز اصلی دستگاه شما میباشد که تعمیر آن تخصص میخواهد و تعویض آن باید توسط نمایندگی مربوطه انجام گردد به طور مثال برای تعمیر ماشین لباسشویی مجیک یا تعمیر ماشین لباسشویی الگانس و یا تعمیر ماشین لباسشویی ایندزیت باید از نمایندگی مربوطه و استفاده از قطعات فابریک خدمات گرفت که سی ام امداد با استفاده از قطعات فابریک این امر را میسر مینماید.

آموزش روش باز کردن در پشت ماشین لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به روش باز کردن در پشت لباسشویی پرداخته ایم ، بنابراین با دقت به خواندن ادامه دهید :

برای تعمیر یا بازدید تسمه ، باید در پشت دستگاه را باز کنید ، برای این کار :

  • از یک پیچ گوشتی چهارسو استفاده کرده و پیچهای آن را باز کنید.
  • پس از باز کردن 12 عدد پیچ محکم کننده در پشت به بدنه دستگاه ، قیمت پایین در را گرفته و به طرف جلو بکشید.
  • سپس به طرف پایین فشار دهید تا قسمت بالای در نیز از زیر قاب آزاد شود.
  • پس از آزاد شدن در ، آن را از بدنه دستگاه جدا کنید و تا پایان کار عملی ، در جای مناسبی قرار دهید تا رنگ آن آسیب نبیند.

آموزش روش آزاد کردن کمک ها از بدنه لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به روش آزاد کردن کمک ها از بدنه پرداخته ایم ، بنابراین با دقت به خواندن ادامه دهید :

  • برای خارج کردن دیگ از داخل بدنه ماشین لباسشویی ، لازم است یک طرف کمک را از کف دستگاه و یا دیگ جدا کنید.
  • برای این کار میتوانید از یک آچاربوکس شماره 17 میلیمتری استفاده کنید و پیچ را باز کنید.
  • پیچ را از جای خود بیرون بیاورید تا بتوانید کمک را از بدنه جدا کنید.

توجه : در ضمن مهره ، روی بدنه پایه جوش خورده است .

  • پس از باز کردن پیچ پایه ، بازوی متحرک کمک را به طرف بالا فشار دهید تا کمک جمع شود و از پایه جدا گردد.
  • دقت کنید در موقع نصب کمک ، قسمت متحرک آن در پایین قرار گرفته باشد.
  • با یک آچار بکس شماره 17 میلی متری پیچ محکم کننده سر کمک به پایه کف را باز کنید.
  • پس از باز شدن پیچ و خارج کردن آن از جای خود ، کمک به آسانی از بدنه جدا میشود.

آموزش روش آزادسازی خرطومی دیگ به پمپ آب ماشین لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به روش آزادسازی خرطومی دیگ به پمپ پرداخته ایم ، بنابراین با دقت به خواندن ادامه دهید :

  • برای جدا کردن خرطومی دیگ به پمپ آب ، دوسر بست را به وسیله انبردست بگیرید و آنها را به هم نزدیک کنید تا بست آزاد شود.
  • پس از آزاد شدن بست ، آن را به طرف بیرون بکشید و سپس دو سر آن را رها کنید.
  • با کم شدن فشار بست از روی دهانه سر خرطومی دیگ به پمپ آن را به راحتی با دست از پمپ مغناطیسی جدا کنید.
  • سر خرطومی را به طرف پایین گرفته و خرطومی را چند بار حرکت دهید تا اشیای ریز ، مثل سوزن و دکمه که احتمالا در بین شیارها باقی مانده اند به بیرون ریخته شوند.

آموزش روش بیرون آوردن دیگ ماشین لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به روش بیرون آوردن دیگ لباسشویی پرداخته ایم ، با دقت به خواندن ادامه دهید:

  • پس از جدا کردن تمام اتصالات مکانیکی دیگ از بدنه می توان آن را بیرون آورد.

توجه :به علت بالا بودن وزن دیگ بهتر است از جرثقیل برای خارج کردن آن استفاده کرد.

  • در صورتی که به هر دلیل نتوان از جرثقیل استفاده کرد ، باید به کمک نفر دیگری دیگ را از آن خارج کنید.
  • بهتر است با یک دست زنجیر و با دست دیگر ، دیگ را در هنگام خارج شدن کنترل کرد.
  • دیگ را تا حدی که فنرها کمی آزاد شوند بالا آورده و سپس فنرها را از دیگ جدا کنید.
  • برای اینکه هیچ فشاری به بدنه ، دیگ و لوازم ماشین وارد نشود ، قاب پشت ماشین را باز میکنیم تا دیگ به راحتی از جای خود بیرون آورده شود.
  • پس از باز کردن قاب پشت دیگ تسمه شیاردار و پولی بزرگ به خوبی دیده میشود.
  • در این حالت دیگ آماده خارج شدن میباشد.
  • با دست راست زنجیر را کم کم به طرف پایین بکشید تا دیگ از بدنه خارج شود.
  • با دست دیگر ، دیگ را در وسط قرار دهید تا به اجزای دیگر لباسشویی برخوردی نداشته باشد.
  • اگر در موقع بالا آمدن دیگ ، متوجه درگیر شدن دیگ با سیم یا لاستیکی شدید ، به آسانی میتوانید با کشیدن زنجیر ، سمت چپ دیگ را کمی پایین بیاورید تا گیر ایجاد شده برطرف شود و مجددا دیگ را بالا ببرید.
  • باید توجه داشت که چون اتصال سیم های اجزای الکتریکی بین دیگ و بدنه برقرار است ، دیگ به آرامی و با دقت خارج گردد و نیازی به بالا بردن بیش از اندازه آن نیست.

آموزش روش باز کردن سنگ پلاستیکی زیر دیگ ماشین لباسشویی

برای تعویض بلبرینگ های دیگ :

  • ابتدا دیگ را روی یک حلقه لاستیکی قرار دهید.
  • سپس توسط یک آچاربکس شماره 13 میلی متر ، پیچ محکم کننده سنگ به دیگ را باز کنید.
  • پس از باز شدن پیچ نگهدارنده سنگ زیر ، آن را از جای خود خارج کنید.
  • با آچار بکس شماره 13 میلی متر ، پیچ دیگر نگهدارنده سنگ زیر را باز کنید.
  • دقت کنید هنگام خارج کردن آخرین پیچ نگهدارنده سنگ ، آن را با دست دیگر نگه دارید تا ایمنی بیشتری ایجاد شود.
  • پس از باز شدن پیچهای نگهدارنده ، سنگ زیر آن را با دو دست گرفته و از جای خود بردارید تا از دیگ جدا شود ، وزن این سنگ حدود 11/3 کیلوگرم میباشد .

آموزش نحوه باز کردن در دیگ لباسشویی

برای باز کردن در دیگ لباسشویی هایی که روی آنها نشانه ای وجود ندارد ، باید روی قسمتی از آن علامت گذاری کرد تا در هنگام بستن مجدد ، جابه جایی ایجاد نشود .

  • بستهای فنری را به آرامی و با فشار کمی به ترتیب باز کنید.
  • ابست های فنری باقیمانده را باز کنید.
  • آخرین بست فنری را بردارید تا در دیگ و لاستیک ، باهم از بدنه دیگ جدا شوند.
  • برای برداشتن در دیگ ، یک پیچ گوشتی دوسو را به آرامی بین در و بدنه دیگ ، اهرم کنید تا در دیگ جدا شود.
  • دقت کنید اگر از چکش برای زدن ضربه های شدید به پیچ گوشتی استفاده شود.
  • احتمال سوراخ شدن دیگ با پریدن لبه در و یا پاره شدن لاستیک آب بندی وجود خواهد داشت.
  • با جدا شدن در دیگ ، آن را از جای خود بردارید.
  • در دیگ به آسانی از جای خود خارج شده و قسمت هایی از اجزای ماشین شامل : لاستیک آب بندی دور در و آبکش استیل ضد زنگ به خوبی دیده می شوند .

برای تعویض دیگ لباسشویی و یا تعمیر ماشین لباسشویی آریستون ، تعمیر ماشین لباسشویی کندی و تعمیر ماشین لباسشویی دلونگی کلیک نمایید .

آموزش روش برداشتن تسمه از روی پولی های دیگ و موتور

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به روش برداشتن تسمه از روی پولی های دیگ و موتور پرداخته ایم ، بنابراین با دقت به خواندن ادامه دهید :

  • برای برداشتن تسمه از روی پولی موتور ، ابتدا تسمه را از یک طرف گرفته و کمی به طرف جلو بکشید.
  • سپس تسمه و پولی را با هم در جهت عکس حرکت عقربه های ساعت بچرخانید.
  • حرکت تسمه و پولی بزرگ را ادامه دهید تا تسمه آزاد شود.
  • تسمه را از جای خود خارج کنید.

توجه : در تسمه های نوع شیاردار ، حتما پولی سر موتور شیاردار و پولی بزرگ دیگ ، از نوع صاف و بدون شیار می باشند ، در تسمه های معمولی که مقطع آنها ذوزنقه ای است ، پولی سر موتور و پولی بزرگ دیگ هردو شیار دار هستند و تسمه داخل شیار آنها قرار می گیرد .

آموزش روش قرار دادن تسمه روی پولی های دیگ و موتور

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به روش قرار دادن تسمه روی پولی های دیگ و موتور پرداخته ایم ، بنابراین با دقت به خواندن ادامه دهید :

  • برای سوار کردن تسمه ، ابتدا تسمه را روی پولی سر موتور قرار دهید و تسمه را به طرف بالا کشیده و یک طرف تسمه را روی پولی بزرگ بگذارید.
  • سپس تسمه و پولی را با هم در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید.
  • حرکت چرخش تسمه و پولی بزرگ را تا جایی ادامه دهید که برای ادامه حرکت پولی بزرگ نیاز به فشار بیشتری باشد.
  • همزمان با نگهداشتن دست خود برروی تسمه ، فشار بیشتری روی آن وارد کنید تا با فشار روی پولی بزرگ قرار گیرد ، دقت کنید اگر تسمه شل باشد ، نمی تواند دیگ را به حرکت درآورد.

آموزش روش جدا کردن پولی بزرگ از شفت آبکش

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به روش جداکردن پولی بزرگ از شفت آبکش پرداخته ایم ، بنابراین با دقت به خواندن ادامه دهید :

  • برای جدا کردن پولی بزرگ ، ابتدا یک عدد پیچ گوشتی بزرگ را بین فرورفتگی دیگ و یکی از پره های پلی اهرم کنید تا پلی هنگام باز شدن پیچ حرکت نکند.
  • با آچار بوکس شماره 13 میلی متری پیچ سر شفت را در جهت عکس حرکت عقربه های ساعت بچرخانید تا پیچ باز شود.
  • پس از باز شدن کامل پیچ سر شفت آبکش ، پیچ و واشر را از جای خودش خارج کنید.
  • با برداشتن پیچ و واشر سر شفت آبکش ، پولی بزرگ با کمی فشار از روی هزار خار سر شفت آبکش ، جدا میشود.
  • دقت کنید که سوراخ وسط پولی بزرگ نیز ، هزار خار می باشد.

آموزش روش بیرون آوردن آبکش از داخل دیگ

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به روش بیرون آوردن آبکش از داخل دیگ پرداخته ایم ، بنابراین با دقت به خواندن ادامه دهید :

  • برای شفت هایی که به راحتی از جایگاه خودشان بیرون نمی آیند.
  • حتما باید پیچ سر شفت را در جای خود محکم بسته و آنگاه ضربه را روی سرپیچ بزنید تا آبکش آزاد شود.
  • با آزاد شدن شفت آبکش ، میتوانید آن را از طرف دیگر بیرون بکشید.
  • آبکش را از داخل دیگ خارج کنید ، جنس آبکش از استیل ضد زنگ میباشد و تمام دور آن سوراخ است تا موقع خشک کردن لباس ، آبها به راحتی از آن خارج شود ، آبکش به وسیله شفت و سه نظام میتواند به صورت افقی کار کند.
  • با بیرون آمدن کامل آبکش از داخل دیگ ، محل قرار گرفتن شفت آبکش و داخل دیگ به خوبی قابل مشاهده هستند.

آموزش روش بیرون آوردن بلبرینگ و کاسه نمد معیوب

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به روش بیرون آوردن بلبرینگ و کاسه نمد معیوب پرداخته ایم ، بنابراین با دقت به خواندن ادامه دهید :

  • برای خارج کردن بلبرینگ معیوب ، با یک چکش و یک عدد سنبه بلند سر پهن بلبرینگ بیرونی دیگ را از جای خود خارج کنید.
  • بلبرینگ معیوب را برداشته و مشخصات آن را یادداشت کنید.
  • پسوند در ادامه شماره بلبرینگ گویای این است که در دو طرف آن ، محافظ فلزی وجود دارد.
  • اگر به جایگاه بلبرینگ توجه کنید ، محل قرار گرفتن بلبرینگ به صورت فلزی بوده و دیگ با شیارهای بلندی روی آن پرس شده است که باعث چندین برابر شدن مقاومت آن میگردد.
  • برای خارج کردن کاسه نمد معیوب یک عدد پیچ گوشتی بزرگ دسته کوتاه را از داخل دیگ ، به صورت اهرم زیر کاسه نمد قرار دهید و آن را از جای خود خارج کنید.

توجه : شماره کاسه نمد به این صورت است (ارتفاع – قطر خارجی – قطر داخلی)

  • برای بیرون آوردن بلبرینگ داخل دیگ ، ابتدا دیگ را طوری قرار دهید که لبه های آن آسیب نبیند.
  • یا دیگ را روی یک لوله بلند با قطر حدود 100 میلی متر به گونه ای قرار دهید که مقر بلبرینگ و کاسه نمد ، در داخل لوله قرار گیرند.
  • آنگاه با ضربه چکش ، بلبرینگ را از جای خود خارج کنید.
  • بهتر است ارتفاع این لوله چند سانتی متر از عمق دیگ بیشتر باشد تا لبه دیگر روی زمین قرار نگیرد.

آموزش روش جاگذاری بلبرینگ دیگ لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به روش جاگذاری بلبرینگ دیگ لباسشویی پرداخته ایم ، بنابراین با دقت به خواندن ادامه دهید :

  • قبل از جاگذاری بلبرینگ ، حتما محل قرار گرفتن بلبرینگ را با برس نرم و دستمال گرد گیر به طور کامل پاک کنید.
  • سپس بلبرینگ را به صورت تراز در جای خود قرار دهید .
  • برای جا زدن بلبرینگ ، نیاز به بوش مخصوصی می باشد که مقطع آن به اندازه نیم میلی متر کمتر از قطر خارجی بلبرینگ باشد و سر دیگر آن به صورت مخروطی بوده و چکش خور باشد.
  • این وسیله را میتوانید در کارگاه بسازید .
  • باید توجه داشت که بوش و بلبرینگ کاملا تراز باشد و بوش نیز عمود بر بلبرینگ قرار گیرد.
  • سپس توسط یک چکش مناسب ، با دقت و به صورت عمود بر روی بوش ضربه بزنید تا بلبرینگ کم کم و به صورت یکنواخت در جای خود قرار گیرد.
  • پس از اینکه در آخرین ضربه چکش ، متوجه شدید که صدای ضربات تغییر کرده ، دیگر نیازی به ادامه کار نمی باشد و بوش را از روی بلبرینگ بردارید .

توجه : دقت کنید که نباید کوچکترین ضربه ای به حلقه وسط بلبرینگ وارد شود.

آموزش روش جاگذاری کاسه نمد داخل دیگ لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات لباسشویی به روش جاگذاری کاسه نمد داخل دیگ پرداخته ایم ، بنابراین با دقت به خواندن ادامه دهید :

  • برای جا انداختن کاسه نمد ابتدا محل قرار گرفتن آن را تمیز کنید.
  • مشخصات فنی کاسه نمد معیوب را یادداشت نمایید و نوع سالم آن را تهیه نمایید.
  • برای جلوگیری از زنگ زدن فنر کاسه نمد ، قبل از جا انداختن کاسه نمد ، مقداری گریس روی فنر آن قرار دهید ، سپس آن را در جای خود قرار داده و تا جایی که امکان دارد با فشار دست جا بیندازید.
  • به وسیله یک چکش دسته کوتاه که بتواند در داخل دیگ جا بگیرد ، به ترتیب و به صورت قرینه ضرباتی روی کاسه نمد بزنید تا دقیقا در جای خود قرار گیرد .

آموزش روش تعویض کمک معیوب لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به نحوه تعویض کمک معیوب لباسشویی پرداخته ایم ؛ با دقت به خواندن ادامه دهید :

  • قسمت متحرک کمک را از پوسته جدا کنید.
  • با بیرون آوردن قسمت متحرک کمک ، معیوب بودن آن مشخص میشود و به علت کارکرد طولانی و خشک شدن روغن داخل آن لنت های اصطکاک پوسیدگی پیدا کرده و باید تعویض گردد.
  • با یک آچار بوکس شماره 17 ، پیچ مربوط به کمک معیوب را باز کرده و آن را از جای خود خارج کنید .
  • پس از خارج کردن پوسته کمک ، مشابه کمک معیوب را تهیه کنید و روی دستگاه در جای خود قرار داده و پیچ آن را ببندید.
  • دقت کنید که قسمت انتهای پوسته کمک را در جایگاه زیر دیگ قرار دهید و سپس پپیچ مربوطه را در جای خود محکم کنید.
  • پس از بیتن پیچ کمک سمت چپ ، به همان ترتیب و با دقت کامل ، کمک سمت راست را نیز تعویض کرده و پیچ آن را محکم کنید.

چگونه یک ماشین لباسشویی را تعمیر کنیم

در بالا به نحوه تعویض و تعمیرات پرداختیم حال در اینجا میخواهیم به این موضوع که مشکل لباسشویی از کجاست و دلیل آن چیست بپردازیم ، به خواندن ادامه دهید …

اگر ماشین لباسشویی شما خراب شده و دقیقا نمی دانید مشکل از کجاست، به جای درستی مراجعه کرده اید . در اینجا ، فهرستی از علامت های خرابی ماشین لباسشویی تهیه شده است که با مراجعه به هرکدام ، می توانید مشکل دستگاه خود را حدس زده و راه حل آن را پیدا کنید :

  • صدای زیاد ماشین لباسشویی
  • نشتی ماشین لباسشویی
  • روشن نشدن ماشین لباسشویی
  • عدم چرخش در ماشین لباسشویی
  • تایمر ماشین لباسشویی کار نمیکند
  • پمپ در ماشین لباسشویی نمی چرخد
  • لرزش و جابجایی در ماشین لباسشویی
  • ماشین لباسشویی درست آبگیری نمی کند
  • ماشین لباسشویی مدام آبگیری می کند
  • بوی سوختگی از ماشین لباسشویی
  • در ماشین لباسشویی باز نمی شود
  • دمای آب در ماشین لباسشویی مناسب نیست
  • ماشین لباسشویی همزمان هم آبگیری می کند هم تخلیه می کند

آموزش نحوه تراز نمودن صحیح ماشین لباسشویی

یکی از سؤالاتی که به صورت معمول پرسش میشود مسئله نحوه تراز کردن ماشین لباسشویی است.

  • در ابتدا باید مسئله تراز بودن ماشین لباسشویی خود را کنترل کنیم.
  • در اینجا می‌توانید از یک دستگاه تراز کمک بگیرید و آن را بر روی ماشین لباسشویی خود قرار دهید.
  • سپس متوجه شوید که دستگاه شما چه مقداری برای تراز شدن لازم دارد.
  • این امکان وجود دارد که خارج شدن دستگاه شما از تراز مربوط به لگن دستگاه باشد که سست شده است.
  • تغییر در پایه‌ها نیز می‌تواند موجب لرزش لباسشویی شود.
  • بنابراین لازم است برای حل مسئله تراز کردن ماشین لباسشویی خود لگن آن را محکم کنید.

بررسی پایه‌ها برای تراز کردن صحیح لباسشویی

پایه‌ها را باید به‌درستی تنظیم کرد تا از تراز بودن لباسشویی اطمینان حاصل نمایید ؛ دستگاه ماشین لباسشویی دارای چندپایه می‌باشد که در قسمت جلو و عقب این دستگاه قرارگرفته است در مورد نحوه تنظیم پایه‌ها باید گفت :

  • آن دسته از پایه‌هایی که در جلوی دستگاه قرار دارد با آچار می‌توان تنظیم کرد.
  • پایه‌هایی را که در عقب لباسشویی است ؛ چونکه دارای فنر می‌باشند ؛ هنگامی‌که شما دستگاه را بالامی برید پایه‌هایی که در عقب هستند به فرم اولیه خود برمی‌گردند.
  • هنگامی‌که پایه‌هایی که در پشت قرار دارد کوتاه باشد فنری که در آن‌ها می‌باشد بازشده و باعث تراز شدن خود خواهند شد.

برای تراز کردن ؛ داخل ماشین لباس‌شویی را ازنظر وجود اشیای مختلف بررسی کنید.

هنگامی‌که وسایلی مانند پول فلزی و یا حتی دکمه لباس در درون لباسشویی وجود داشته باشد با گردش ماشین این اشیا به جهات مختلف حرکت کرده و باعث ایجاد نویز می‌شود و احتمالاً لباسشویی شما از تراز بیرون می‌آید بنابراین دستگاه خود را از وجود این موارد کوچک چک کنید و در صورت مشاهده آن‌ها را خارج کنید.

 نکات مهم جهت تراز نمودن صحیح لباسشویی

هنگامی‌که ماشین لباسشویی را تازه خریداری می‌کنید یک سری پیچ و مهره‌هایی در پشت دستگاه وجود دارد برای این‌که ؛ لگن دستگاه شما هنگام جابجایی آسیب نبیند ؛ هنگامی‌که می‌خواهید از دستگاه خود استفاده کنید لازم است این پیچ و مهره‌ها را از پشت دستگاه خارج کنید برای این کار باید :

  1. درب ماشین لباسشویی را بازکرده و به سراغ مخزن داخلی دستگاه رفته و آن را به سمت عقب فشار دهید.
  2. اگر متوجه صدای خیلی زیاد بودید دلیل آن این است که پیچ و مهره در پشت دستگاه شما موجود می‌باشد.
  3. در اینجا برای رفع سروصدا این پیچ‌ها را بازکنید.
  4. سطحی که بر روی آن ماشین لباسشویی قرار می‌گیرد باید هموار باشد.
  5. بنابراین تراز بودن سطح را به‌خوبی بررسی کنید.
  6. تمامی جوانب ماشین لباسشویی را ازنظر تراز بودن باید بررسی کرد.
  7. برای متوجه شدن این‌که آیا دستگاه شما تراز است یا خیر می‌توانید با تکان دادن یک‌گوشه دستگاه متوجه شوید.

نکته : شما می‌توانید هنگام خرید ، از ماشین لباسشویی‌هایی بهره ببرید که خاصیت ضد لرزش بودن دارد.

نکته : کم‌صدا بودن یک مزیت فوق‌العاده برای یک ماشین لباسشویی می‌باشد.

نکته : به یاد داشته باشید هنگام شستشو با توجه به میزان ظرفیت ماشین لباسشویی اقدام به پر کردن آن کنید زیرا در غیر این صورت شاهد لرزش خواهید بود.

توجه : درصورتی‌که پایه‌های ماشین لباسشویی شما آسیب‌دیده است می‌توانید از موارد جایگزین مانند زیر دری‌های مناسب استفاده کنید.

آموزش نحوه برطرف کردن لرزش ماشین لباسشویی

در اینجا قصد داریم به نحوه برطرف کردن لرزش لباسشویی بپردازیم  . در بازدید اولیه ، علت صدای بیش از اندازه

  1. خرابی بلبرینگ های دیگ لباسشویی
  2. موتور لباسشویی

تشخیص داده میشود .

برای تشخیص عیب لرزش لباسشویی مراحل زیر را انجام دهید :

  1. تسمه ماشین را از روی پولی بزرگ موتور جدا کنید و پولی را با دست به حرکت درآورید.
  2. اگر بلبرینگهای موتور خراب باشد ، حتما صدای خرابی آن به گوش میرسد.
  3. در مرحله بعد پولی بزرگ سر شفت آبکش را به حرکت درآورید.
  4. با مشخص شدن عیب بلبرینگهای دیگ ، علت صدای بیش از اندازه مشخص میشود .
  5. علت دیگر لرزش نیز میتواند از معیوب بودن کمکهای اصطکاکی آن دانست.

توجه : برای تعویض بلبرینگهای دیگ ، حتما باید دیگ به صورت کامل باز و سپس مونتاژ شود ، بهتر است برای تعویض کمکهای معیوب زمانی که دیگ از داخل بدنه خارج شده ، اقدامات لازم انجام گیرد . به خواندن ادامه دهید و با آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی در سی ام امداد همراه شوید .

تعمیر ماشین لباسشویی فیلکو و یا تعمیر ماشین لباسشویی اوشن تخصص میخواهد و برای برطرف کردن لرزش لباسشویی نیاز به قطعات فابریک دارید که این امکان در سی ام امداد میسر میشود .

آموزش برطرف کردن صدای زیاد ماشین لباسشویی  ( چرا ماشین لباسشویی صدا میدهد ؟ )

برای شروع ، قطعاتی که بیشتر اوقات باعث ایجاد صدای بیش از حد در ماشین لباسشویی می شوند را لیست کرده ایم. می توانید از طریق این لیست متوجه شوید که کدام قطعه ی ماشین لباسشویی تان نیاز به تعویض دارد. همچنین در ادامه مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی در رابطه با برطرف کردن صدای زیاد لباسشویی به نحوه رفع عیب و عیب یابی هر کدام از این قطعات پرداخته ایم.

  • پمپ تخلیه
  • تسمه محرک
  • کوپلینگ موتور دایرکت درایو ( بدون تسمه )
  • کمک فنر
  • تسمه تعدیل دیگ
  • موتور محرک
  • پولی ها
  • تسمه پمپ
  • دیگ
  • کلاچ
  • آموزش برطرف کردن مشکل پمپ تخلیه برای صدای زیاد لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به مشکل پمپ تخلیه برای علت صدای زیاد لباسشویی میپردازیم ، با سی ام امداد همراه باشید.

پمپ تخلیه در یک ماشین لباسشویی برای تخلیه آب از دستگاه در طول شستشو و بعد از آن کاربرد دارد. ممکن است پمپ  با تسمه و پولی و یا موتور کار کند و یا موتور جداگانه ای برای خود داشته باشد. صدای غیر نرمال از ماشین لباسشویی در هنگام یا بعد از شستشو می تواند :

  • نشان گر این باشد که پمپ تخلیه دچار محدودیت شده یا به کل معیوب است.

برای رفع مشکل صدای پمپ تخلیه :

  1. پنل جلو را برداشته و پمپ را پیدا کنید.
  2. سپس دستگاه را روشن کنید تا مطمئن شوید صدا از پمپ است.
  3. احتیاط کنید چون با قطعات متحرک و مدار الکتریکی در تماس هستید.
  4. اگر مطمئن شدید که صدا از پمپ تخلیه  است.
  5. دستگاه را از برق بکشید و شیلنگ ورودی به پمپ را جدا کنید.
  6. از یک ظرف برای خالی کردن آب موجود در شیلنگ و پمپ استفاده کنید.
  7. پروانه پمپ را بررسی کنید تا اگر جسمی در آن گیر کرده و باعث ایجاد صدا و صدمه به پروانه شده است، متوجه شوید.
  8. پروانه را با دست بچرخانید تا ببینید که گیر نکرده و یا ساییده نشده باشد.
  9. ماشین لباسشویی های کیلویی و اتوماتیک اغلب دارای پمپ آبکشی الکتریکی مستقل هستند که ممکن است موتور آنها صدمه دیده باشد که در آن صورت کل پمپ باید تعویض شود.
  10. هر گونه شیء خارجی که در پروانه گیر کرده را بیرون آورده و یا پمپ را تعویض کنید.
  11. سپس با دقت کلمپ های شیلنگ را بسته و قبل از نصب دوباره ی پنل را بررسی کنید که نشتی نداشته باشد.
  • آموزش برطرف کردن مشکل تسمه محرک برای صدای زیاد لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به مشکل تسمه محرک برای علت صدای زیاد لباسشویی میپردازیم ، با سی ام امداد همراه باشید.

نقش تسمه محرک :

  • اتصال موتور محرک به قسمت انتقال قدرت در بعضی از ماشین های لباسشویی سطلی و یا اتصال موتور محرک به سبد شستشو در اکثر ماشین لباسشویی های اتوماتیک است.

شکل تسمه :

  1. تسمه ی محرک ممکن است یک تک تسمه ی V شکل و یا یک تسمه ی چند دنده باشد و اغلب اوقات از لاستیک ساخته شده است ؛ اما ممکن است پوشش پارچه ای داشته باشد.
  2. در ماشین لباسشویی های اتوماتیک تسمه محرک اغلب از نوع چند دنده ست.
  3. تسمه محرک ماشین لباسشویی های سطلی V شکل با پوشش پارچه ای بوده همراه با قرقره که اصطکاک را هنگامی که موتور شروع به کار می کند کاهش می دهد.

توجه : برای رفع صدای لباسشویی تسمه هم چک نمایید و در صورت پارگی اقدام به تعویض آن کنید.

  • آموزش برطرف کردن مشکل کوپلینگ موتور دایرکت درایو (بدون تسمه) برای صدای زیاد لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به مشکل کوپلینگ موتور دایرکت درایو برای علت صدای زیاد لباسشویی میپردازیم ، با آی پی امداد همراه باشید.

بعضی از ماشین لباسشویی ها از کوپلینگ موتورهای دایرکت درایو برای انتقال قدرت موتور به جعبه دنده استفاده می کنند. کوپلینگ محرک موتور را به جعبه دنده وصل کرده و تشکیل شده از دو عدد قطعه ی پلاستیکی سه شاخه که بینشان یک کوپلینگ لاستیکی قرار گرفته است.

یکی از سه شاخه ها به محور موتور محرک چسبیده و سه شاخه ی دیگر محور ورودی جعبه دنده چسبیده است. با چرخیدن محور موتور ، کوپلینگ لاستیکی بین سه شاخه ها نیروی گشتاور را جذب کرده و مانع شکستن سه شاخه ها می شود.

  • در اثر استفاده کوپلینگ به مرور دچار استهلاک شده و سه شاخه ها ممکن است سر خورده و باعث ایجاد صدای اضافی شوند.
  • اگر جعبه دنده متوقف شود یا سبد چرخان قادر نباشد آزادانه بچرخد ، کوپلینگ قادر نخواهد بود وظیفه اش را انجام دهد و در نتیجه ممکن است صدا ایجاد شود.
  • اکثرا باید بدنه خارجی را برای دسترسی به کوپلینگ بردارید.
  • آموزش برطرف کردن مشکل کمک فنر برای صدای زیاد لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به مشکل کمک فنر برای علت صدای زیاد لباسشویی میپردازیم ، با سی ام امداد همراه باشید.

تمام ماشین لباسشویی های اتوماتیک دارای کمک فنر هستند که در کاهش حرکت دیگ در دوره های آبکشی مفید هستند. کمک فنرها به چهارچوب اصلی و به بدنه ی خارجی دیگ چسبیده و برای دسترسی به آن باید پنل جلو یا عقب را بردارید.

  • زمانی که کمک فنرها ضعیف شوند یا صدمه ببینند ، دستگاه صدای زیادی در مرحله آبکشی تولید می کند و اگر به این مشکل رسیدگی نشود ، منجر به آسیب دیدن بقیه اجزای دستگاه می شود.

کمک ها را بررسی کنید و اگر نشانه هایی از قطع شدن اتصالات ، نشتی آب و یا ضعیف شدن عمل ضربه گیری پیدا کردید، هر دو کمک فنر را تعویض کنید.

  • آموزش برطرف کردن مشکل تسمه تعدیل دیگ برای صدای زیاد لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیر لباسشویی به مشکل تسمه تعدیل دیگ برای علت صدای زیاد لباسشویی میپردازیم ، با سی ام امداد همراه باشید.

بعضی از ماشین لباسشویی های سطلی از تسمه تعدیل دیگ برای کنترل حرکت دیگ در طول مرحله آبکشی استفاده می کنند. 4 تسمه به دیگ و چهار گوشه ی بدنه متصل شده است. این تسمه از جنس لاستیک هستند و ممکن است در اثر استفاده پاره شوند.

  • هنگامی که این تسمه ها دچار پارگی شوند و یا خاصیت ارتجاعی خود را از دست دهند.
  • دیگ در زمان انجام آبکشی با بدنه تماس پیدا کرده و باعث ایجاد صدا می شود.

دلیل خرابی تسمه تعدیل دیگ لباسشویی :

  • تحمیل بار سنگین به ماشین لباسشویی بطور مداوم و استفاده زیاد باعث می شود تسمه ها زودتر دچار خرابی می شوند

نکته : برای بررسی اینکه آیا صدای اضافی از خرابی تسمه ها نشات می گیرد یا خیر ، باید ماشین لباسشویی را بالا ببرید. اگر هر کدام از آن تسمه ها ظاهر پاره یا فرسوده داشته باشند ، باید آنها را تعویض کنید. پیشنهاد ما این است که هر 4 تسمه را همزمان تعویض کنید.

  • آموزش برطرف کردن مشکل موتور محرک برای صدای زیاد لباسشویی

نقش موتور محرک در لباسشویی:

  • بکار انداختن گیربکس ، چرخاندن سبد شستشو.
  • در برخی دستگاه ها تامین نیروی پمپ می باشد.
  • در ماشین لباسشویی های اتوماتیک ، موتور محرک از طریق یک تسمه ، پولیِ سبد شستشو را به کار می اندازد.

نشانه ی ایراد موتور متحرک :

  • صدایی مثل وزوز در هنگامی که موتور شروع به کار می کند.
  • گاهی با بوی خفیف سوختگی همراه است.
  • موتور محرک محافظ اضافه بار حرارتی دارد که ؛ هنگامی که حرارت بیش از حد بالا رود ، برق سیم پیچ ها را قطع می کند تا موتور خاموش شود.
  • این مسئله ممکن است به علت گیر گردن یکی از اجزای متحرک موتور و یا ایرادی از خود موتور به وجود آید.
  • اگر موتور محرک نتواند خودش آزادانه بچرخد، باید تعویض شود.
  • اگر هیچ علامتی از فرسودگی موتور نبود ، احتمالا دو گروه از قطعات موتور را از روشن شدن باز می دارند.
  • یک خازن خراب در بخش روشن شدن موتور می تواند این مشکل را ایجاد کرده باشد.
  • این خازن عموما در نزدیکی موتور قرار دارد و با یک سیم به سوییچ روشن/خاموش موتور متصل است.
  • سیم مذکور را چک کنید که قطع نشده و یا خوردگی نداشته باشد.
  • اگر خازن دچار شکستگی و ورم شده است با نوع و مدل خودش تعویض نمایید.
  • اجزای مکانیکی که موتور به حرکت در می آورد را چک نمایید تا مطمئن شوید درست کار می کنند.
  • مطمئن شوید که گیربکس و پمپ به راحتی چرخیده و سبد شستشو در مسیر چرخش به درستی حرکت می کند.

توجه : بلبرینگی که گیر کرده باشد، پمپی که ایراد داشته باشد و یا گیر کردن یک تکه لباس در دیگ و یا پمپ می توانند منجر به روشن نشدن موتور شوند.

  • آموزش برطرف کردن مشکل پولی موتور متحرک ، پولی گیربکس ، پولی پمپ برای صدای زیاد لباسشویی

موارد زیر را چک نمایید :

  • در ماشین لباسشویی های تسمه دار ، پولی های موتور تسمه و در برخی موارد تسمه ی پمپ را ساپورت می کند.
  •   گاهی نیز پمپ و گیربکس دارای پولی هستند.
  • این پولی ها باعث تجمع تدریجی گریس ، مواد لاستیکی و یا گرد و غبار می شوند که حرکت موتور را سخت کرده و موتور در در هنگام حرکت جیر جیر می کند.
  • اگر دستگاه شما در هنگام چرخیدن ، تخلیه و یا آبکشی همچین صدایی می دهد، باید پولی ها را از نظر تجمع ذرات نا خواسته چک کنید.
  • مطمئن شوید که پولی ها تمیز هستند و اثری از کج شدگی ندارند.
  • تسمه ها را نیز چک کنید که فرسوده و یا آسیب دیده نباشند و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید.

 

  • آموزش برطرف کردن مشکل تسمه پمپ برای صدای زیاد لباسشویی

در ماشین لباسشویی های سطلی تسمه ای ، تسمه ی پمپ است که در مرحله ی تخلیه پولی پمپ تخلیه را به حرکت در می آورد.

  • به مرور زمان در اثر استفاده تسمه ی پمپ دچار ترک خوردگی و فرسودگی شده که منجر به ایجاد صدایی اضافه مانند جیرجیر در زمان مرحله ی آبکشی می شود.
  • این مورد ممکن است همراه با بوی لاستیک سوخته باشد و یا حتی تخلیه بطور کامل انجام نشود.
  • تسمه را از نظر فرسودگی ، داغ شدگی و یا ساییدگی بررسی کنید و مطمئن شوید که پولی ها آزادانه می چرخند.
  • تسمه را دقیقا با مورد مشابهش تعویض کنید و مطمئن شوید که کشش آن دقیقا مطابق دستورالعمل کارخانه تنظیم شده است.
  • لزوما همه تسمه های ماشین لباسشویی ها نباید سفت باشند.

 

  • آموزش برطرف کردن مشکل یاتاقان دیگ برای صدای زیاد لباسشویی

هر دو ماشین لباسشویی های سطلی و کیلویی دارای یاتاقان دیگ هستند که سبد شستشو و یا دیگ آزادانه بچرخند.

  • ماشین های سطلی معمولا یک یاتاقان در زیر و یا ورودی گیربکس و یک یاتاقان در جایی که شفت به دیگ داخلی می چسبد دارند.
  • ماشین لباسشویی های کیلویی معمولا دو یاتاقان برای ساپورت کردن شفت سبد شستشو دارند که در پشت سبد خارجی قرار دارد.
  • یاتاقان ها توسط کاسه نمد در برابر آب محافظت می شوند.
  • ممکن است این کاسه نمد در اثر استفاده در مرور زمان ، مواد شوینده قوی و یا اضافه بار دستگاه شکسته شده و آب به یاتاقان ها برسد و در نتیجه یاتاقان ها صدمه ببینند.

اگر با صدای غرش در مرحله ی آبکشی مواجه هستید ، معمولا به این دلیل است که :

  • یاتاقان های دیگ مشکل دارند.
  • همراه با این صدا ممکن است دیگ داخلی بازی کند و یا در مجاورت کاسمه نمد نشتی آب مشاهده کنید.

برای رفع عیب باید :

  • دیگ داخلی و یا سبد شستشو را جدا کرده تا به یاتاقان ها و کاسه نمد دسترسی پیدا کنید.
  • در ماشین لباسشویی های سطلی، باید جعبه دنده را نیز جدا کنید.
  • برای انجام این تعمیرات معمولا ابزار دستی استاندارد و معمولی کافی ست اما برخی مدل های ماشین لباسشویی به ابزار ویژه ای برای جدا کردن و سوار کردن یاتاقان ها و کاسه نمد نیاز دارند.
  • هنگاهی که یاتاقان را تعویض می کنید، کاسه نمد را هم عوض کنید مخصوصا اگر علت خرابی یاتاقان ها تماس با آب و زنگ زدگی است.

توجه : قبل از شروع، حتما دستگاه را از برق بکشید.

  • آموزش برطرف کردن مشکل کلاچ برای صدای زیاد لباسشویی

برخی ماشین لباسشویی های سطلی برای قفل کردن ورودی شفت جعبه دنده به محرک سبد شستشو در مرحله ی آبکشی از کلاچ استفاده می کنند.

  • به مرور زمانی اصطکاک صفحه کلاچ با پوشش محافظ موجب فرسایش آن شده و ممکن است تولید صدای خراشیدن کند.
  • یک کلاچ فرسوده می تواند ماشین لباسشویی را در مرحله آبکشی از چرخیدن باز بدارد و یا باعث شود چرخش آن با سرعت کمتری انجام شود که در نتیجه لباس ها به خوبی خشک نخواهند شد.
  • علامت های دیگری که نشان دهنده ی مشکل کلاچ است ، تراشه ای و خرده فلزهایی ست که ممکن است در زیر دستگاه پیدا کنید و همچنین بوی خفیف سوختگی و صدای بلند در هنگام آبکشی ست.
  • اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید و یا کلاچ ظاهری فرسوده داشت، آن را تعویض کنید.
  • معمولا کلاچ در زیر دیگ خارجی قرار دارد.
  • برای دسترسی به آن باید بدنه ی خارجی، موتور محرک و جعبه دنده را بیرون بیاورید.

آیا لباسشویی بوش ، آاگ ، دوو یا بلومبرگ شما صدا میدهد ؟ برای تعمیر ماشین لباسشویی بوش ، تعمیر ماشین لباسشویی آاگ ، تعمیر ماشین لباسشویی دوو یا تعمیر ماشین لباسشویی بلومبرگ خود کلیک نمایید تا با استفاده از قطعات فابریک و نمایندگی تعمیرات در تهران خدمات بهره مند شوید .

آموزش برطرف کردن مشکل چکه کردن آب در ماشین لباسشویی ( چرا لباسشویی آبریزی دارد ؟ )

برای شروع ، قطعاتی که بیشتر اوقات باعث نشت آب در ماشین لباسشویی می شوند را لیست کرده ایم. می توانید از طریق این لیست متوجه شوید که کدام قطعه ی ماشین لباسشویی تان نیاز به تعویض دارد. همچنین با مطالعه ادامه مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی در رابطه با برطرف کردن مشکل آبریزی به نحوه عیب یابی و رفع عیب هرکدام از این قطعات پرداخته ایم.

  • شیلنگهای لباسشویی
  • پمپ تخلیه لباسشویی
  • واشر درپوش دیگ لباسشویی
  • شیر ورودی آب لباسشویی
  • لاستیک دور درب لباسشویی
  • هیدروستات لباسشویی
  • نگهدارنده در
  • کاسه نمد
  • آموزش بررسی شیلنگ ها برای علت چکه کردن آب در لباسشویی

اولین قطعاتی که در چکه کردن آب  لباسشویی باید به آن ها شک کنید ، شیلنگ ها هستند.

انواع شیلنگ در لباسشویی:

  1. شیلنگ تخلیه لباسشویی
  2. شیلنگ ورودی آب به ماشین
  • شیلنگ ورودی آب ، شیر آب را به لباسشویی وصل می کند و معمولا در پشت دستگاه قرار دارد.
  • بررسی کنید که محل های اتصال شیلنگ ورودی آب به شیر و لباسشویی محکم است و منشا نشت آب، شیر نیست.
  • شیلنگ تخلیه نیز در پشت دستگاه قرار دارد و ممکن است به خوبی به لباسشویی متصل نشده باشد.
  • مطمئن شوید که چکه کردن آب به علت مسدود شدن دریچه تخلیه و جمع شدن آب در پشت لوله قائم نیست.
  • هرگز شیلنگ را به لوله قائم مهر و موم نکنید تا بتوانید عدم انسداد دریچه را مطمئن شوید.

توجه : ماشین لباسشویی ها دارای شیلنگ های داخلی نیز هستند که شیر داخلی را به دیگ یا درام متصل می کنند و ممکن است سوراخ باشند.

  • برای دسترسی به این شیلنگ ها، بدنه خارجی لباسشویی را بردارید.
  • شیلنگ ها را بررسی کنید که ساییدگی یا پارگی نداشته باشند.
  • همچنین ، اجزای دیگر سیستم ورودی آب مانند زانویی و سیستم تزریق به دیگ را چک کنید.
  • بعضی لباسشویی های اتوماتیک ، آب را از محل توزیع کننده شوینده به درام تزریق می کنند.
  • این ناحیه باید در زمان آبگیری لباسشویی چک شود.
  • اگر چکه کردن در مرحله شستشو اتفاق بیفتد ، ممکن است مشکل از شیلنگ متصل کننده دیگ به پمپ تخلیه باشد.
  • کلمپ ها را بررسی کنید که شل نشده و اثر خوردگی نداشته باشند.
  • همچنین شیلنگ ها را چک کنید که سوراخ نباشند.
  • برای دسترسی به این ناحیه ها معمولا نیاز به برداشتن پنل و در برخی مدل ها کل بدنه دارید.

 

  • آموزش بررسی پمپ تخلیه برای علت چکه کردن آب در لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به پمپ تخلیه در علت چکه کردن آب در لباسشویی میپردازیم :

پمپ آب یا پمپ تخلیه در یک ماشین لباسشویی نقش تخلیه آب از دیگ را دارد.

  • ممکن است پمپ با تسمه و پولی و یا موتور کار کند و یا موتور مستقلی برای خود داشته باشد.
  • این پمپ یک شیلنگ خروجی یا تخلیه، یک شیلنگ ورودی از طرف دیگ و ممکن است یک شیلنگ گردش آب نیز داشته باشد.
  • اگر در مرحله شستشو و تخلیه نشت آب مشاهده کردید، به پمپ تخلیه و اتصالات و شیلنگ هایش نگاهی بیندازید.
  • ابتدا واشرها و شیلنگ ها را چک کنید.
  • اگر نشت آب از جانب پمپ باشد، اقدام به تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی نمایید.
  • پمپ تخلیه معمولا در چارچوب دستگاه قرار دارد و یا به موتور چسبیده است.
  • برای دسترسی به آن پنل جلو یا عقب را بردارید. قبل از هر گونه اقدام به تعمیر دستگاه را از برق بکشید.

 

  • آموزش رفع مشکل واشر درپوش دیگ برای علت چکه کردن آب در لباسشویی

واشر درپوش دیگ در ماشین لباسشویی های سطلی برای آب بندی دیگ و درپوش آن به کار می رود.

اگر در مرحله شستشو و یا آبکشی آب از دستگاه شما چکه می کند، ممکن است :

  • عامل آن خرابی واشر درپوش دیگ باشد.
  • به دنبال نشانه هایی از لکه های آب یا شوینده در این ناحیه برای تشخیص مشکل باشید.
  • برای دسترسی به آن پنل جلو را بردارید.
  • قبل از هر گونه اقدام به تعمیر دستگاه را از برق بکشید.

 

  • آموزش رفع مشکل شیر ورودی آب برای علت چکه کردن آب در لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به شیر ورودی در علت چکه کردن آب در لباسشویی میپردازیم :

شیر ورودی آب در ماشین لباسشویی ورود آب داغ یا سرد را به دستگاه کنترل می کند. این شیر در پشت دستگاه قرار دارد و با برداشتن پنل بالا یا پشت در دسترس قرار می گیرد. اگر در هنگام آبگیری از پشت ماشین لباسشویی نشت آب مشاهده کردید، ممکن است مشکل از :

  • شیر آب دستگاه باشد.
  • مطمئن شوید که شیلنگ ها به خوبی به دستگاه متصل شده اند و کلمپ شیلنگ خروجی محکم شده است.
  • شیر ورودی آب دستگاه را چک کنید که شکستگی نداشته باشد و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

توجه : برای انجام این کارها نیاز است ابتدا دستگاه را از برق بکشید.

  • آموزش رفع مشکل لاستیک دور در برای علت چکه کردن آب در ماشین لباسشویی

لاستیک دور در ماشین لباسشویی های اتوماتیک برای آب بندی در و دیگ به کار می رود.

  • گاهی سایش معمولی و یا اجسام تیز باعث خراشیدگی و پاره شدن این لاستیک ها شده و منجر به نشت آب می شوند.
  • اگر دستگاه شما در ناحیه ی در چکه می کند ، ممکن است لاستیک دور آن خراب باشد.
  • در را باز کرده، و به دنبال پارگی ، کثیفی و تجمع مواد شوینده باشید که اجازه نمی دهد در محکم بسته شود.
  • مراقب اجسام تیز باشید.
  • ممکن است در لا به لای چین های لاستیک باقی مانده و باعث پارگی آن و همچنین ایجاد خطر شوند.
  • برای بررسی آن نیاز است پنل جلو را بردارید.

توجه : قبل از شروع، ابتدا دستگاه را از برق بکشید.

  • آموزش رفع مشکل هیدروستات برای علت چکه کردن آب در لباسشویی

در مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی به مشکل هیدروستات ( تنظیم سطح آب ) در علت چکه کردن آب در لباسشویی میپردازیم :

اگر ماشین لباسشویی تان در مرحله آبگیری چکه می کند، احتمال دارد که بیش از حد آب می گیرد. هیدروستات نقش تعیین میزان مناسب آب در دیگ را دارد.

  • هیدروستات در پشت پنل تنظیمات قرار دارد و توسط یک شیلنگ یا لوله گنبدی شکل به دیگ متصل می شود.
  • در ماشین لباسشویی هایی که کنترل الکترونیکی دارند، این کلید در قسمت زیر دیگ قرار دارد.
  • همزمان که آب در دیگ در حال پر شدن است، این کلید ؛ هوا را در لوله گنبدی شکل فشرده کرده و به طرف یک دیاگرام در داخل کلید هل می دهد.
  • اگر لوله گنبدی نشتی داشته باشد، ممکن است فشار به قدر کافی به کلید نرسد و در نتیجه جریان آب قطع نشده و دستگاه بیش از حد پر شود.
  • اگر کلید نیز خراب باشد ، همان مشکل پر شدن زیاد دستگاه از آب پیش می آید.
  • برای تشخیص اینکه آیا کلید سطح سنج ( هیدروستات ) مشکل دارد یا خیر ، ابتدا باید لوله گنبدی را جدا کنید و بررسی کنید که شکستگی ، ترک و یا فرسودگی ندارد.
  • لوله را به درون آب فرو ببرید، یک طرف آن را بسته و از طرف دیگر در آن بدمید.
  • اگر حباب مشاهده گردید، لوله سوراخ است و باید تعویض شود.
  • در غیر این صورت، کلید ایراد دارد.
  • آموزش رفع مشکل نگهدارنده ی در برای علت چکه کردن آب در لباسشویی

نگهدارنده ی در ماشین لباسشویی های اتوماتیک مسئول بسته نگه داشتن در طول انجام شستشو است.

  • قفل کردن در توسط یک نگه دارنده یا قلاب برای جلوگیری از باز شدن در ماشین لباسشویی انجام می شود.
  • اگر این نگهدارنده معیوب باشد، ممکن است ظاهرا در را بسته نگه دارد.
  • اما خاصیت آب بندی نداشته و باعث چکه کردن آب می شود.
  • نگهدارنده را از نظر خراب یا شکسته بودن بررسی کنید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.
  • آموزش رفع مشکل کاسه نمد دیگ برای علت چکه کردن آب در لباسشویی

کاسه نمد دیگ در ماشین لباسشویی برای آب بندی کردن قسمت ورود شفت گیربکس یا شفت سبد به دیگ به کار می رود.

  • اگر این کاسه نمد معیوب باشد ، ابتدا باعث نشت آب و سپس منجر به از کار افتادن یاتاقان اصلی دیگ می شود.
  • اگر ماشین لباسشویی شما در مرحله آبگیری یا همزدن آب چکه می کند، ممکن است کاسه نمد دیگ آسیب دیده باشد که در آن صورت نیاز به تعویض دارد.
  • برای حصول اطمینان از این موضوع، پنل جلو را برداشته و اجازه دهید دستگاه آبگیری کند.
  • قسمتی که شفت گیربکس وارد دیگ می شود را با دقت نگاه کنید که چکه می کند یا نه.
  • در ماشین لباسشویی های سطلی، برای این کار باید پنل پشت را برداشته و ببینید حفره هایی که نزدیک به یاتاقان پشتی هستند چکه می کنند یا خیر.
  • اگر کاسه نمد در هر دو ماشین لباسشویی اتوماتیک و سطلی نیاز به تعویض داشت، نیاز است کل دیگ را بیرون بیاورید.

توجه : فراموش نکنید قبل از این کار برق دستگاه را قطع کنید.

آموزش برطرف کردن مشکل روشن نشدن لباسشویی (چرا ماشین لباسشویی روشن نمی شود ؟ )

برای شروع، قطعاتی که بیشتر اوقات باعث روشن نشدن ماشین لباسشویی می شوند را لیست کرده ایم. می توانید از طریق این لیست متوجه شوید که کدام قطعه ی ماشین لباسشویی تان نیاز به تعویض دارد.

همچنین با مطالعه ادامه مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی در رابطه با مشکل روشن نشدن دستگاه به نحوه عیب یابی و رفع عیب هرکدام از این قطعات پرداخته ایم.

  • میکروسوئیچ درب لباسشویی
  • کلید استارت و تایمر لباسشویی
  • موتور محرک لباسشویی
  • برد الکترونیکی لباسشویی

توجه : قبل از اینکه قطعات لباسشویی را برای مشکل روشن نشدن چک نمایید ابتدا از سالم بودن اتصالات ( دوشاخه ، پریز ) اطمینان حاصل نمایید.

  • آموزش رفع مشکل ( میکروسوئیچ درب ) سوئیچ در و فعال کننده در برای علت روشن نشدن ماشین لباسشویی

میکرو سوئیچ در ماشین لباسشویی یک وسیله امنیتی ست که از کار کردن موتور هنگاهی که در ماشین لباسشویی باز است ، جلوگیری می کند. همچنین در برخی مدل ها جریان آب ورودی به دستگاه نیز توسط این سوییچ  کنترل می شود.

اگر سوئیچ در خراب شود :

  • ماشین لباسشویی روشن نمی شود.
  • مطمئن شوید که سوئیچ از لحاظ مکانیکی سالم بوده و اهرم ها و فعال کننده ها صدمه ندیده اند.
  • اگر سوئیچ فعال باشد اما برق به موتور یا شیرهای آب نرسد، پس ایراد از سوئیچ است.
  • دستگاه را از برق کشیده و سیم ها را از سوئیچ جدا کنید.
  • سپس با یک مولتی متر از عدم قطعی آن اطمینان حاصل کنید.
  • به شدت توصیه می کنیم که سوئیچ در را از مدار حذف نکنید زیرا این قطعه از خطرات جدی جلوگیری می کند.
  • آموزش رفع مشکل کلید استارت و تایمر برای علت روشن نشدن لباسشویی

کلید استارت در برخی ماشین لباسشویی های بخشی از تایمر است و با کشیدن دکمه ی تایمر فعال می شود. هر چند ممکن است کلید استارت یک قطعه جدا نباشد، اما می توان آن را با مولتی متر چک کرد.

برای این کار باید برق دستگاه را قطع کرده و سیم های استارت را از تایمر جدا کنید. در ماشین لباسشویی هایی که کنترل الکترونیکی دارند، کلید استارت تماسی لحظه ای با تایمر داشته و بر کنسول کنترل قرار دارد. این سوئیچ ها را می توانید زمانی که دکمه تایمر را نگه داشته اید با مولتی متر چک کنید. دستگاه را از برق بکشید و حداقل یکی از سیم های سوئیچ ها را اول تست کنید.

  • دکمه ها

در مدل هایی که سوئیچ قسمتی از تایمر است ، باید دکمه تایمر را نیز چک کنید تا مطمئن شوید با شفتی که کلید را فعال می کند درگیر است. اگر این دکمه هرز شده باشد، به شفت گیر نکرده و سوئیچ را فعال نمی کند. دستگاه را از برق بکشید و پشت تایمر را بررسی کنید که با کشیده شدن دکمه با شفت درگیر می شود یا خیر.

  • آموزش رفع مشکل موتور محرک برای علت روشن نشد لباسشویی

همه ماشین لباسشویی ها موتوری دارند که مسئول چرخیدن و همزدن در سیکل شستشو می باشد. بسیاری از ماشین لباسشویی های سطلی از موتور معکوس استفاده می کنند. به این معنا که موتور برای همزدن در یک جهت می چرخد و برای تخلیه و آبکشی در جهتی دیگر.

  • اگر موتور روشن نشود ولی صدایی وزوزو مانند ایجاد کند ، نشان دهنده ی خراب بودن آن است.
  • جهت اطمینان، تسمه های محرک و پمپ را از موتور جدا کرده و دوباره موتو را روشن کنید.
  • در موتورهای دایرکت درایو یا بدون تسمه، باید پمپ و کوپلینگ را از گیربکس جدا کنید.
  • اگر موتور روشن شد، مشکل از گیربکس یا پمپ است.
  • برای یافتن عامل مشکل، به نوبت پمپ و گیربکس را به موتور وصل کرده و روشن کنید.
  • با هر کدام از آن ها اگر موتور روشن نشد، آن قطعه نیاز به تعویض دارد.
  • در هنگام کار با موتور احتیاط کنید زیرا دارای مدار الکتریکی و قطعات متحرک می باشد.
  • در ماشین لباسشویی های اتوماتیک، موتور سبد را با تسمه به حرکت در می آورد.
  • تسمه را جدا کنید و موتور را روشن کنید.
  • اگر روشن شد، مطمئن شوید که سبد آزادانه می چرخد و چیزی بین آن و دیگ گیر نکرده است.

 

  • آموزش رفع مشکل برد اصلی کنترل برای علت روشن نشدن لباسشویی

در ماشین لباسشویی هایی که کنترل الکترونیکی دارند ، برد اصلی کنترل اجزای مختلف دستگاه از جمله مدار آبگیری و موتور محرک را به کار می اندازد. درست مثل مدل هایی که تایمر دستی دارند.

  • اگر برد کنترل ولتاژ مورد نیاز موتور محرک ، شیر آب ورودی ، موتور تخلیه و یل قفل در را تامین نکند ، دستگاه روشن نمی شود.
  • عیب یابی برد کنترل پیچیده است و بدون ابزار مناسب و دستورالعمل مخصوص مشکل است.
  • می توانید آن را به صورت چشمی از نظر سوخته بودن یا آسیب دیدگی اجزای آن بررسی کنید.
  • هنگام تعویض برد کنترل احتیاط کنید زیرا گاهی سوختن اجزای آن به علت ایراد برخی اجزای خارجی اتفاق می افتد.
  • در نتیجه ابتدا باید به مشکلات دیگر اجزا رسیدگی شود.
  • تعمیر برد الکترونیکی لباسشویی باید توسط افراد متخصص انجام شوند.

آیا ماشین لباسشویی اسنوا ، سامسونگ و یا زیرووات شما عزیزان روشن نمیشود و نیاز به تعمیرات دارد ، برای تعمیر ماشین  لباسشویی اسنوا ، تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ و تعمیر ماشین لباسشویی زیرووات کلیک نمایید .

آموزش رفع مشکل دیگ لباسشویی ( چرا همزن ماشین لباسشویی کار نمی کند ؟ )

برای شروع، قطعاتی که بیشتر اوقات باعث می شوند همزن ماشین لباسشویی کار نکند را لیست کرده ایم. می توانید از طریق این لیست متوجه شوید که کدام قطعه ی ماشین لباسشویی تان نیاز به تعویض دارد. به خواندن ادامه دهید تا با نحوه رفع عیب هر کدام از قطعات آشنا شوید.

  • دیگ ماشین لباسشویی
  • دنده های هدایت گر دیگ
  • قطعه اتصال دیگ و شفت
  • کوپلینگ موتور دایرکت درایو
  • تسمه محرک
  • گیربکس
  • موتور محرک
  • تایمر
  • میکروسوئیچ
  • هیدروستات
  • آموزش رفع مشکل دیگ لباسشویی برای عدم کار

در لباسشویی ها دیگ یا همان همزن نقش حرکت دادن لباس ها در میان آب و مواد شوینده را دارد و توسط شفت خروجی گیربکس حرکت می کند.

  • شفت خروجی گیربکس دارای دندانه ای ست که از وسط همزن پلاستیکی محکم به آن متصل می شود.
  • همزن ممکن است یک طرفه یا دوطرفه باشد.
  • اگر در حین شستشو همزن به عقب و جلو نوسان نداشته باشد، ممکن است قسمتی که به دندانه شفت گیر می کند هرز شده باشد که در این صورت باید همزن را تعویض کنید.
  • اکثر همزنها با پیچ و مهره در بالای شفت گیربکس نگه داشته شده اند و در زیر توزیع کننده شوینده قرار دارند.
  • در برخی مدلها دیگ از قسمت استوانه ای بدنه اش و درست در بالای قاعده، به شفت گیربکس پیچ شده است.
  • در برخی مدلها برای استحکام بیشتر از واشر لاستیکی استفاده می کنند.
  • با جدا کردن این نگه دارنده ها، قادر خواهید بود دیگ را از شفت جدا کنید.
  • علت دیگر کار نکردن دیگ لباسشویی ؛ دندانه های هدایت گر همزن است

در لباسشویی هایی که از همزن دو طرفه استفاده می کنند، ممکن است قسمت بالایی همزن از قسمت پایینی رها شود. قسمت بالایی همزن توسط دندانه های هدایت گری حرکت می کند که از پلاستیک سخت تشکیل شده اند و در اثر استفاده زیاد فرسوده می شوند.

اگر بخش بالایی همزن در هر دو جهت می چرخید و صدای گوش خراشی ایجاد می کرد، دندانه های هدایت گر همزن باید تعویض شوند.

  • پوشش توزیع کننده ی شوینده را بردارید.
  • به پیچی که قسمت بالای همزن را نگه داشته است دسترسی پیدا کنید.
  • دندانه های هدایت گر همزن را در صورت نیاز تعویض نمایید.
  • آموزش رفع مشکل قطعه متصل کننده همزن و شفت گیربکس برای علت عدم کار دیگ لباسشویی

بعضی از مدل های ماشین لباسشویی های سطلی ، بین شفت گیربکس و همزن از یک متصل گر استفاده می کنند. این متصل گر یک مادگی برای اتصال به گیربکس و یک نری برای اتصال به همزن دارد.

  • اگر ماشین لباسشویی شما صدایی شبیه به ساییده شدن ایجاد کرده و همزن به جایی وصل نمی باشد ، ممکن است قطعه متصل گر ایراد داشته باشد.
  • برای جدا کردن همزن آن را مستقیم به بالا بکشید.
  • این کار معمولا به نیروی زیادی احتیاج دارد. سپس پیچ های قطعه متصل کننده را باز کرده و از شفت گیر بکس جدا کنید.
  • قبل از نصب متصل کننده جدید مطمئن شوید که دندانه های شفت گیربکس تمیز هستند و زنگ زدگی ندارند.
  • از پیچ و واشر جدید که مناسب متصل کننده باشد استفاده کنید.
  • دندانه های همزن را نیز از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید.
  • آموزش رفع مشکل کوپلینگ موتور دایرکت درایو (بدون تسمه) برای علت عدم کار دیگ لباسشویی

بعضی از ماشین لباسشویی های سطلی از کوپلینگ موتورهای دایرکت درایو برای انتقال قدرت موتور به جعبه دنده استفاده می کنند. کوپلینگ محرک موتور را به جعبه دنده وصل کرده و تشکیل شده است از دو عدد قطعه پلاستیکی سه شاخه که بینشان یک کوپلینگ لاستیکی قرار گرفته است.

  • یکی از سه شاخه ها به شفت موتور محرک چسبیده و سه شاخه ی دیگر شفت ورودی جعبه دنده چسبیده است.
  • با چرخیدن شفت موتور، کوپلینگ لاستیکی بین سه شاخه ها نیروی گشتاور را جذب کرده و مانع شکستن سه شاخه ها می شود.
  • در اثر استفاده کوپلینگ به مرور دچار استهلاک شده و سه شاخه ها ممکن است سر خورده و با کلاچ و گیربکس درگیر نشوند.
  • نشانه بارز معیوب بودن کوپلینگ این است که ماشین لباسشویی آبگیری و تخلیه را مطابق معمول انجام می دهد ولی آبکشی و همزدن را انجام نمی دهد.
  • در اکثر مدل ها باید ابتدا بدنه خارجی را بردارید.
  • پمپ و موتور را هم بردارید تا به کوپلینگ دسترسی پیدا کنید.
  • قبل از هر گونه اقدام به تعمیر دستگاه را از برق بکشید.
  • آموزش رفع مشکل تسمه محرک برای علت عدم کار دیگ لباسشویی

بعضی از مدل های ماشین لباسشویی های سطلی برای انتقال قدرت به جعبه دنده از تسمه استفاده می کنند.

  • اگر ماشین لباسشویی همزدن را انجام ندهد، ممکن است ایراد از تسمه باشد.
  • پنل جلو را بردارید تا بررسی کنید که تسمه فرسوده شده یا پارگی دارد یا خیر.
  • تسمه ها معمولا در قمسمت زیرین ماشین لباسشویی قرار دارند و اگر فرسوده باشند معمولا بوی سوختگی می دهند یا ایجاد صدا می کنند.
  • مطمئن شوید که پولی گیربکس به راحتی می چرخد و هر دو پولی های موتور تمیز هستند و آلوده به روغن و گریس نیستند.
  • قبل از تعویض تسمه از سالم بودن تمام پولی ها اطمینان حاصل کنید.
  • تسمه را دقیقا با مورد مشابهش تعویض کنید و مطمئن شوید که میزان کشش آن دقیقا مطابق دستورالعمل کارخانه تنظیم شده است.
  • قبل از هر گونه اقدام به تعمیر دستگاه را از برق بکشید و از لباس ایمنی مناسب استفاده کنید.

 

  • آموزش رفع مشکل گیربکس برای علت عدم کار دیگ لباسشویی

گیربکس مسئول تبدیل حرکت چرخشی موتور به حرکت جلو و عقب همزن می باشد. گیربکس یک شفت ورودی دارد که توسط موتور چه به صورت مستقیم و چه توسط تسمه به حرکت در می آید و یک شفت خروجی دارد که توسط آن همزن را به حرکت در می آورد.

  • اگر شفت خروجی که مسئول حرکت دادن همزن است نوسان ندارد، ابتدا باید مطمئن شوید که شفت ورودی حرکت می کند.
  • اگر شفت ورودی حرکت می کند و شفت خروجی حرکت نمی کند، پس گیربکس ایراد دارد.
  • بیشتر تولید کننده ها لوازم یدکی گیربکس را تولید نمی کنند در نتیجه کل گیربکس باید تعویض شود.
  • همچنین باید کاسه نمد مربوط به ورود شفت به دیگ را تعویض کنید.

 

  • آموزش رفع مشکل موتور محرک برای علت عدم کار دیگ لباسشویی

در تمام ماشین لباسشویی های سطلی موتور گیربکس را به کار می اندازد تا همزن را حرکت دهد. بسیاری از ماشین لباسشویی ها از موتور معکوس استفاده می کنند. به این معنا که موتور برای همزدن در یک جهت می چرخد و برای تخلیه و آبکشی در جهتی دیگر.

  • ممکن است موتور در جهت تخلیه و آبکشی درست کار کند ولی در جهت همزدن نه.
  • اگر موتور ماشین لباسشویی شما در جهت همزدن نچرخید، آن را تعویض کنید.
  • قبل از تعویض موتور، از درست وصل شدن سیم ها در پایانه مناسب اطمینان حاصل کنید.
  • برای این کار از دیاگرام سیم کشی کمک بگیرید.
  • این کار با اعمال ولتاژ به مدار برق دستگاه انجام می شود و شما حتما باید صلاحیت و توانایی انجام این کار را داشته باشید.
  • اگر موتور در هر یک از جهت ها نچرخد، باید عوض شود.

 

  • آموزش رفع مشکل تایمر برای علت عدم کار دیگ لباسشویی

موتور محرک توسط تایمر ، سوئیچ در ، سوئیچ سطح سنج آب و گاهی سوئیچ انتخابگر کنترل می شود. نقش تایمر این است که نیروی برق را برای چرخیدن موتور در جهت مناسب فراهم کند.

  • اگر موتور در سیکل شستشو برق دریافت نکند، تایمر ایراد دارد.
  • برای بررسی اتصالات تایمر از مولتی متر استفاده کنید.
  • همچنین با استفاده از دیاگرام سیم کشی دستگاه، از درست بودن سیم ها در پایانه های موتور اطمینان حاصل کنید.
  • برای بررسی تایمر ابتدا دستگاه را از برق بکشید.

 

  • آموزش رفع مشکل میکرو سوئیچ دربرای علت عدم کار دیگ لباسشویی

سوئیچ یا کلید درپوش در ماشین لباسشویی های سطلی وسیله ای ایمنی ست.

  • کلید در بطور معمول در زیر درپوش قرار دارد و با مدار موتور به صورت سری است و باید فعال باشد تا موتور کار کند.
  • وقتی در بسته است، یک پین در درپوش اهرم سوئیچ در را هل می دهد و سوئیچ را می بندد.
  • اگرهمزن ماشین لباسشویی شما کار نمی کند و یا موتور برق نمی گیرد، باید کلید در را چک کنید.
  • برق دستگاه را قطع کنید و کلید را با استفاده از مولتی متر چک کنید.
  • اگر کلید در قطع شدگی نداشت، باید بقیه قسمت های مدار موتور از جمله تایمر و کلید انتخابگر را بررسی کنید.
  • کلید انتخابگر

کید انتخابگر در برخی مدل های ماشین لباسشویی برای کنترل سرعت موتور محرک به کار می رود. اگر این سوئیچ خراب باشد، ممکن است مانع کار کردن موتور شود.

می توانید سوئیچ انتخابگر را با مولتی متر چک کنید. از دیاگرام سیم کشی کمک بگیرید تا متوجه شوید کدام پایانه ها را باید بررسی کنید. حتما قبل از شروع، برق دستگاه را قطع نمایید.

  • آموزش رفع مشکل هیدروستات برای علت عدم کار دیگ لباسشویی

هیدروستات آب در ماشین لباسشویی های سطلی نقش تعیین میزان مناسب آب در دیگ را دارد. همچنین این کلید برای تامین نیروی برق موتور محرک بکار می رود.

  • هنگامی که سطح آب به میزان مناسب رسید، کلید برق را از شیر آب ورودی قطع کرده و به مدار موتور محرک وصل می کند.
  • اگر ماشین لباسشویی شما آبگیری می کند اما همزن کار نمی کند، ممکن است کلید فشاری ایراد داشته باشد.
  • مطمئن شوید که موتور برقی دریافت نمی کند و کلید در و تایمر درست به هم متصل شده اند.
  • این کار با اعمال ولتاژ به مدار برق دستگاه انجام می شود و شما حتما باید صلاحیت و توانایی انجام این کار را داشته باشید.
  • دستگاه را از برق بکشید و کلید فشاری را با مولتی متر چک کنید.
  • با استفاده از دیاگرام سیم کشی، سیم ها و پایانه ها را چک کنید.

 

آموزش رفع مشکل تایمر لباسشویی ( چرا تایمر ماشین لباسشویی کار نمی کند ؟ )

برای شروع، قطعاتی که بیشتر اوقات باعث کار نکردن تایمر ماشین لباسشویی می شوند را لیست کرده ایم. می توانید از طریق این لیست متوجه شوید که کدام قطعه ی ماشین لباسشویی تان نیاز به تعویض دارد و در ادامه به نحوه رفع عیب هرکدام از قطعات پرداخته ایم.

  • میکروسوئیچ درب
  • تایمر و موتور تایمر
  • دکمه تایمر
  • کنترل سطح آب
  • پمپ تخلیه
  • شیر آب ورودی

توجه : جهت اطلاعات بیشتر به مطالعه مقاله تعمیر و تعویض تایمر لباسشویی و علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی بپردازید .

  • آموزش رفع مشکل میکرو سوئیچ در برای علت عدم کار تایمر لباسشویی

سوئیچ در، در ماشین لباسشویی های سطلی یک وسیله امنیتی ست که از کار کردن موتور هنگاهی که در ماشین لباسشویی باز است، جلوگیری می کند. این سوئیچ معمولا در زیر درپوش قرار دارد و داری یک پین است که به درپوش چسبیده است و وقتی در بسته است کلید را فعال می کند.

  • سوئیچ در برای مدار موتور و تایمر برق فراهم می کند.
  • مطمئن شوید که سوئیچ از لحاظ مکانیکی سالم بوده و اهرم ها و فعال کننده ها صدمه ندیده اند.
  • اگر سوئیچ فعال باشد اما برق به تایمر نرسد، پس ایراد از سوئیچ است.
  • دستگاه را از برق کشیده و سیم ها را از سوئیچ جدا کنید.
  • سپس با یک مولتی متر از عدم قطعی آن اطمینان حاصل کنید.
  • به شدت توصیه می کنیم که سوئیچ در را از مدار حذف نکنید زیرا این قطعه از خطرات جدی جلوگیری می کند.
  • آموزش رفع مشکل تایمر و موتور تایمر برای علت عدم کار

تایمر طراحی شده است تا کلیه عمل های لباسشویی را کنترل کند.

  • این قطعه بادامکی توسط موتور تایمر کار می کند.
  • اگر تایمر لباسشویی تان پیشروی نکند، تایمر یا موتور تایمر ایراد دارد.
  • می توانید تایمر را با مولتی متر چک کنید اما برای اطلاع از درستی پایانه ها به شماتیک الکتریکی آن نیاز دارید.
  • همچنین باید موتور تایمر را با مولتی متر چک کنید.
  • در بیشتر مدل های لباسشویی، موتور تایمر به تنهایی موجود نیست.
  • دکمه تایمر

دکمه تایمر به شفت تایمر چسبیده است و همزمان با پیشروی تایمر در سیکل شستشو، می چرخد.

  • دکمه تایمر ممکن است به عنوان استارت سیکل استفاده شود به این صورت که با کشیدن آن کلیدی در تایمر را فعال کند.
  • دکمه تایمر معمولا پلاستیکی است که در قسمت اتصال به شفت تایمر با یک قطعه فلزی مستحکم شده است.
  • ممکن است در صورت فرسودگی، این دکمه هرز شده و همراه با شفت تایمر نچرخد.
  • این موضوع تنظیم تایمر در سیکل شستشوی مورد نظر را مشکل می کند.
  • همچنین باعث می شود شماره گیر در طول سیکل همراه با شفت تایمر نچرخد.
  • اکثر دکمه های تایمر، شمارنده جداگانه ای دارند که هنگامی که دکمه را می چرخانید با آن درگیر شده و کشیده می شود.
  • برای جدا کردن دکمه باید آن را در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید.
  • در بعضی مدل ها ابتدا باید کلاهکی را بردارید تا به یک گیره نگاه دارنده برسید و دکمه را از شمارنده جدا کنید.
  • همچین در برخی دیگر، باید به پشت بدنه تایمر دسترسی پیدا کنید که شفت نگه دارنده را جدا کنید که نقش ایمنی برای تایمر را دارد.
  • همیشه مطمئن شوید که هر گونه گیره فلزی نگه دارنده را از روی شفت برداشته اید.
  • آموزش رفع مشکل کنترل سطح آب برای علت عدم کار تایمر

کنترل سطح آب در ماشین لباسشویی ها، جریان آب ورودی به دستگاه را برای ایجاد سطح مناسبی از آب، قطع و وصل کرده و همچنین برق موتور تایمر را هنگامی که آب به سطح مناسبی رسید، وصل می کند.

  • اگر لباسشویی شما آبگیری کرد اما تایمر آن کار نکرد، ممکن است کلید سطح سنج آب معیوب باشد.
  • وقتی شیر آب ورودی بسته می شود، می توانید کلید سطح سنج آب را با مولتی متر چک کنید.
  • برق دستگاه را قطع کنید و سیم های مربوطه را جدا کنید.
  • از درست بودن جایگاه سیم ها با کمک شماتیک الکتریکی دستگاه اطمینان حاصل نمایید.

 

  • آموزش رفع مشکل پمپ تخلیه برای علت عدم کار تایمر لباسشویی

پمپ تخلیه در یک ماشین لباسشویی نقش تخلیه آب را از دیگ در پایان سیکل شستشو دارد.

  • اگر پمپ تخلیه کار خود را انجام ندهد، ماشین لباسشویی متوجه خالی شدن دیگ نشده و به مرحله بعد نمی رود.
  • اگر ماشین لباسشویی بعد از شستشو و قبل از آبکشی متوقف شد، بررسی کنید که پمپ درست کار می کند.
  • برخی مدل هایی که کنترل الکترونیکی دارند، در این حالت پیام خطا می دهند.
  • اگر ماشین لباسشویی شما در این حالت پیام خطا داد، به لیست خطاهای معمول رجوع کرده و علت را پیدا کنید.

 

  • آموزش رفع مشکل شیر آب ورودی برای علت عدم کار تایمر لباسشویی

شیر آب ورودی برای تامین آب سرد و گرم در زمان آبگیری دستگاه به کار می رود. این شیر حداقل دو مارپیچ کهربایی دارد که در زمان لازم شیر را باز می کنند.

  • اگر ماشین لباسشویی بعد از انجام شستشو به مرحله بعدی نرفت، ممکن است ایراد از شیر آب ورودی باشد.
  • ابتدا مطمئن شوید که شیلنگ های آب ورودی پیچ خوردگی و انسداد ندارند و فیلترهای شیر آب تمیز هستند.
  • سپس مارپیچ کهربایی را با مولتی متر چک کنید.
  • برای این کار برق دستگاه را قطع کنید.
  • اگر هر کدام از مارپیچ های کهربایی مدار باز بودند، شیر آب را عوض کنید.
  • در غیر این صورت ولتاژ مارپیچ های کهربایی را در زمان آبگیری بررسی کنید.
  • این کار باید توسط افراد با صلاحیت انجام شود.
  • اگر ولتاژی یافت نشد، باید اجزای مدار مخصوص آبگیری از جمله تایمر، کلید سطح سنج آب، کلید انتخابگر و کلید در را چک کنید.

 

آموزش رفع مشکل عدم آبگیری لباسشویی ( چرا ماشین لباسشویی آبگیری نمی کند ؟ )

برای شروع ، قطعاتی که بیشتر اوقات باعث  اشکال در آبگیری ماشین لباسشویی می شوند را لیست کرده ایم. می توانید از طریق این لیست متوجه شوید که کدام قطعه ی ماشین لباسشویی تان نیاز به تعویض دارد و به خواندن ادامه دهید تا اطلاعات بیشتر در زمینه رفع عیب هر قطعه کسب نمایید.

  • کوپلینگ موتور دایرکت درایو ( بدون تسمه )
  • قفل در یا قفل داخلی
  • موتور مومی
  • کلید درپوش
  • کلاچ
  • تسمه محرک
  • کوپلینگ موتور دایرکت درایو (بدون تسمه) میتواند علت عدم آبگیری لباسشویی باشد

بعضی از ماشین لباسشویی های سطلی از کوپلینگ موتورهای دایرکت درایو برای انتقال قدرت موتور به جعبه دنده استفاده می کنند.

  • نشانه بارز معیوب بودن کوپلینگ موتور این است که دستگاه آبگیری و تخلیه می کند اما همزن کار نمی کند و همچنین آبکشی انجام نمی شود.
  • اکثرا باید بدنه خارجی را برای دسترسی به کوپلینگ بردارید. قبل از هر گونه اقدام به تعمیر دستگاه را از برق بکشید.

 

  • قفل در یا قفل داخلی میتواند علت عدم آبگیری لباسشویی باشد

قفل در یا قفل داخلی، یک مکانیزم ایمنی ست که در ماشین لباسشویی های اتوماتیک یا سطلی از باز شدن در هنگامی که ماشین در حال کار کردن است، جلوگیری می کند.

  • این مکانیزم شامل یک کلید است که به بُرد کنترل و تایمر اطلاع می دهد که در قفل است تا اجازه دهند عمل آبکشی انجام شود.
  • وقتی قفل در خراب شود، یا در قفل نمی شود؛ یا کلید در متوجه نمی شود که در قفل  شده است در نتیجه اجازه هم زدن یا آبکشی داده نخواهد شد.
  • در ماشین لباسشویی هایی که صفحه نمایش دیجیتالی دارند، یک پیام خطا نشان داده می شود.
  • اگر نشانه ها ی مذکور را در ماشین لباسشویی خود دیدید و یا پیام خطا را مشاهده کردید، احتمالا باید قفل در را تعویض کنید.

 

  • موتور مومی میتواند علت عدم آبگیری لباسشویی باشد

موتور مومی یک دستگاه عملگر خطی ست که با استفاده از رفتار تغییر فاز موم ها، انرژی گرمایی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند.

  • بعضی از ماشین لباسشویی های اتوماتیک از موتور مومی برای به کار انداختن مجموعه ی قفل در استفاده می کنند.
  • با شروع یک سیکل،  یک جریان الکتریکی در موتور مومی فراهم می شود که باعث می شود یک پین را به طرف بیرون فشار دهد و در را قفل کند.
  • اگر این موتور مومی ایراد داشته باشد، قفل در کار نمی کند و اجازه آبکشی به دستگاه نمی دهد.
  • تشخیص خرابی موتور مومی با چشم می تواند دشوار باشد.
  • می توانید با مولتی متر آن را چک کنید. مقاومت آن باید بین 1500 تا 1900 اهم باشد.
  • اگر موتور مومی مدار باز باشد، خراب است.

 

  • کلید درپوش میتواند علت عدم آبگیری لباسشویی باشد

کلید درپوش، در ماشین لباسشویی های سطلی یک وسیله امنیتی ست که از کار کردن موتور هنگاهی که در ماشین لباسشویی باز است، جلوگیری می کند.

  • اگر کلید درپوش خراب شود، ماشین لباسشویی آبگیری نمی کند.
  • مطمئن شوید که کلید از لحاظ مکانیکی سالم بوده و اهرم ها و فعال کننده ها صدمه ندیده اند.
  • اگر کلید فعال باشد اما برق به موتور نرسد، پس ایراد از کلید است.
  • دستگاه را از برق کشیده و سیم ها را از سوئیچ جدا کنید.
  • سپس با یک مولتی متر از عدم قطعی آن اطمینان حاصل کنید.
  • به شدت توصیه می کنیم که سوئیچ در را از مدار حذف نکنید زیرا این قطعه از خطرات جدی جلوگیری می کند.

 

  • کلاچ میتواند علت عدم آبگیری لباسشویی باشد

 

  •  یک کلاچ فرسوده می تواند ماشین لباسشویی را در مرحله آبکشی از چرخیدن باز دارد و یا باعث شود چرخش آن با سرعت کمتری انجام شود که در نتیجه لباس ها به خوبی خشک نخواهند شد.
  • علامت های دیگری که نشان دهنده مشکل کلاچ است، تراشه ها و خرده فلزهایی ست که ممکن است در زیر دستگاه پیدا کنید و همچنین بوی خفیف سوختگی و صدای بلند در هنگام آبکشی ست.
  • اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید و یا کلاچ ظاهری فرسوده داشت، آن را تعویض کنید.
  • معمولا کلاچ در زیر دیگ خارجی قرار دارد.
  • برای دسترسی به آن باید بدنه خارجی، موتور محرک و جعبه دنده را بیرون بیاورید.

 

  • تسمه محرک میتواند علت عدم آبگیری لباسشویی باشد

نقش تسمه محرک اتصال موتور محرک به قسمت انتقال قدرت در بعضی از ماشین های لباسشویی سطلی و یا اتصال موتور محرک به سبد شستشو در اکثر ماشین لباسشویی های اتوماتیک است.

  • اگر ماشین لباسشویی شما آبکشی نمی کند، باید تسمه محرک را از نظر فرسودگی، داغ شدگی و یا ساییدگی بررسی کنید. قبل از تعویض تسمه آسیب دیده، مطمئن شوید تمام پولی ها سالم اند و به راحتی می چرخند.
  • در ماشین لباسشویی های سطلی، باید مطمئن شوید که پولی های گیربکس به راحتی در هر دو جهت همزدن و آبکشی چرخیده و هیچ چیز مانع حرکت همزن و سبد شستشو نمی شود.
  • همچنین نشت آب بر روی تسمه و یا پولی ها را چک کنید.
  • در ماشین لباسشویی های اتوماتیک، با دستتان چرخیدن دیگ را چک کنید.
  • دقت کنید که نمونه نوع مناسبی از تسمه را جایگزین تسمه معیوب کنید زیرا اندازه و نوع پوشش آن ها بر عملکرد دستگاه تاثیرگذار می باشد.

آموزش علت آبگیری مستمر لباسشویی ( چرا آبگیری ماشین لباسشویی متوقف نمی شود ؟ )

برای شروع، قطعاتی که بیشتر اوقات باعث می شوند آبگیری ماشین لباسشویی متوقف نشود را لیست کرده ایم. می توانید از طریق این لیست متوجه شوید که کدام قطعه ی ماشین لباسشویی تان نیاز به تعویض دارد. همچنین به خواندن ادامه دهید تا در رابطه با رفع مشکل هر قطعه اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

  • شیر آب ورودی
  • هیدروستات
  • کلید سطح سنج
  • شیر آب ورودی میتوانید مشکل توقف نکردن آبگیری لباسشویی باشد

شیر آب ورودی برای تامین آب سرد و گرم دستگاه در مراحل آبگیری و شستشو به کار می رود. این شیر توسط دو مارپیچ کهربایی کار می کند.

این مارپیچ ها توسط تایمر، برد کنترل الکترونیکی، کلید سطح سنج آب و یا کلید انتخابگر فشاری کنترل می شود.

  • اگر آبگیری توسط لباسشویی قطع نمی شود، ممکن است شیر ورودی آب ایراد داشته باشد.
  • برای اطمینان، زمانی که مشاهده کردید آبگیری متوقف نمی شود، برق دستگاه را قطع کنید.
  • اگر آبگیری ادامه داشت، شیر آب ورودی خراب است.
  • اگر با قطع برق آبگیری متوقف شد، مشکل در مدار برق کنترل کننده شیر آب می باشد.
  • کلید سطح سنج آب ( هیدروستات ) ، کلید فشاری و لوله گنبدی هوا میتواند مشکل توقف نکردن آبگیری لباسشویی باشد

کلید سطح سنج آب کلیدی ست که با فشار فعال شده و نقش تعیین میزان مناسب آب در دیگ را دارد. این بخش در پشت پنل تنظیمات قرار داشته و توسط یک شیلنگ یا لوله گنبدی شکل به دیگ متصل می شود. در ماشین لباسشویی هایی که کنترل الکترونیکی دارند، این کلید در زیر دیگ قرار دارد.

  • همزمان که آب در دیگ در حال پر شدن است، این کلید هوا را در لوله گنبدی شکل فشرده کرده و به طرف یک دیافراگم در داخل کلید هل می دهد.
  • این کلید شیر آب ورودی را تحت کنترل دارد و زمانی که آب به سطح مناسبی برسد، شیر آب را قطع می کند.
  • اگر لوله گنبدی نشتی داشته باشد، ممکن است فشار به قدر کافی به کلید نرسیده و فعال نشود.
  • در نتیجه جریان آب قطع نمی شود و دستگاه بیش از حد پر می شود.
  • اگر مشکل از خود کلید نیز باشد، همان مشکل عدم توقف آبگیری پیش می آید.

برای تشخیص اینکه آیا کلید سطح سنج لباسشویی برای توقف نکردن آبگیری مشکل دارد یا خیر ، ابتدا باید :

  • لوله گنبدی را جدا کنید و بررسی کنید که شکستگی، ترک و یا فرسودگی ندارد.
  • لوله را به درون آب فرو ببرید، یک طرف آن را بسته و از طرف دیگر در آن بدمید.
  • اگر حباب مشاهده کردید، لوله سوراخ است و باید تعویض شود.
  • شیلنگ را نیز به همان روش چک کنید.
  • اگر شیلنگ هم سالم بود، کلید سطح سنج آب ایراد دارد.
  • کلید را از نظر مکانیکی چک کنید و بررسی کنید که آشغال در حفره هایش گیر نکرده باشد.
  • برای چک کردن کلید با مولتی متر، باید ابتدا فشار هوای مناسب برای لوله گنبدی هوا فراهم کنید.
  • راحت ترین راه برای این کار این است که دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید به تا حد مناسب پر از آب شود و سپس سیم برق دستگاه را از پریز جدا کنید.
  • کلید فشاری را پیدا کرده و سیم های آن را جدا کنید و با مولتی متر چک کنید.
  • در  زمانی که سطح آب مناسب است، باید مولتی متر برای مقاومت عدد بی نهایت و یا مدار باز بودن کلید را نشان دهد.
  • در غیر این صورت، کلید خراب است.

آموزش علت باز نشدن درب لباسشویی ( چرا در ماشین لباسشویی باز نمی شود ؟ )

خرابی ماشین لباسشویی در بسیاری از خانه ها ممکن است فاجعه محسوب شود. ما سعی کرده ایم در این مقاله شما را در تعمیر ماشین لباسشویی که درش باز نمی شود ، یاری کنیم. با اینکه تعمیر ماشین لباسشویی ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما از نظر بسیاری از مخاطبان ما کار ساده ای است.

برای شروع، قطعاتی که بیشتر اوقات باعث باز نشدن در ماشین لباسشویی می شود را لیست کرده ایم. می توانید از طریق لیست زیر و ادامه مقاله متوجه شوید که علت باز نشدن درب لباسشویی چیست و کدام قطعات باید چک شود.

  • میکروسوئیچ درب لباسشویی
  • قلاب یا دستگیره درب لباسشویی
  • لولا و پین درپوش
  • آموزش رفع مشکل قفل در یا قفل داخلی ( میکروسوئیچ درب ) برای علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی

میکروسوئیچ درب یک مکانیزم ایمنی ست که در لباسشویی های اتوماتیک  از باز شدن در ، هنگامی که ماشین در حال کار کردن است، جلوگیری می کند. این سیستم شامل یک دستگیره که به در محکم شده است و قفل در که در پشت پنل جلو قرار دارد، می باشد.

  • وقتی سیکل شستشو شروع می شود ، کنترل دستگاه سیم پیچ قفل یا موتور مومی را فعال کرده تا مانع باز شدن در شود.
  • در پایان سیکل ، کنترل دستگاه قفل شدن در توسط سیم پیچ قفل یا موتور مومی را غیر فعال می کند.
  • سیم پیچ موتور مومی معمولا بین 1 یا 2 دقیقه طول می کشد که فعال یا غیر فعال شود.
  • اگر بعد از اتمام سیکل در باز نشود ، ممکن است سیستم قفل در معیوب باشد.
  • بسیاری از ماشین لباسشویی ها مجهز به یک ضامن دستی هستند که در این مواقع می توانید مکانیزم قفل را غیر فعال کنید و در را باز کنید.
  • ضامن مذکور معمولا در زیر قفل در و یا در بعضی لباسشویی ها درون توزیع کننده شوینده قرار دارد.

نکته: در ماشین لباسشویی هایی که صفحه نمایش دیجیتالی دارند ، علاوه بر باز نشدن در ، یک پیام خطا نشان داده می شود.

  • در لباسشویی های اتوماتیک، باید پنل جلو را بردارید تا به قفل دسترسی داشته باشید.
  • می توانید کلید های قفل و سیم پیچ را با مولتی متر چک کنید و اگر ایراد داشتند آن ها را تعویض کنید.
  • بیشتر قفل های در به صورت کلی در بازار موجود هستند و نمی توانید تک تک اجزا را تعویض کنید.
  • قبل از انجام تعمیرات برق دستگاه را قطع کنید و هرگز سیستم قفل در را از مدار خارج نکنید.

 

  • آموزش رفع مشکل قلاب یا دستگیره در برای علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی

نگه دارنده یا قلاب بخشی از مکانیزم ایمنی لباسشویی های اتوماتیک است. در ماشین لباسشویی ها این قلاب برای فعال کردن کلید درپوش به کار می رود. در لباسشویی های اتوماتیک، قلاب در برای درگیر شدن با قفل به کار می رود.

  •   اگر قلاب در صدمه ببیند، نمی تواند قفل در را فعال کند و یا  در ماشین لباسشویی های اتوماتی قادر نخواهد بود از قفل جدا شود.
  • قلاب در معمولا از پلاستیک سخت تشکیل شده است و امکان دارد در اثر استفاده بشکند.
  • همچنین اگر زمانی که در قفل است سعی کنید آن را با اعمال نیرو باز کنید، این قلاب می شکند.
  • این قلاب با دو پیچ به در متصل شده و به راحتی قابل تعویض است.
  • اگر قلاب در فرسوده و یا کج شده بود، باید آن را تعویض کنید.
  • در ماشین لباسشویی های سطلی، قلاب در برای درگیر شدن با کلید درپوش از طریق یک سوراخ به هنگام بسته بودن درپوش طراحی شده است.
  • اگر این قلاب آسیب دیده باشد، ممکن است با کلید درپوش درگیر نشود و یا در سوراخ گیر کند و مانع باز شدن درپوش شود.
  • در صورت معیوب یا کج بودن قلاب، آن را تعویض کنید.
  • ولا و پین درپوش

در لباسشویی ها دو لولا برای اتصال درپوش به بدنه وجود دارد. این لولاها ممکن است از جنس فلز یا پلاستیک باشند و در اثر مرور زمان فرسوده شوند.

  • اگر در باز کردن درپوش لباسشویی سطلی مشکل دارید، ممکن است لولاها ایراد داشته باشند.
  • پین های لولاها را چک کنید و اگر صدمه دیده بودند آن ها را تعویض کنید.
  • ممکن است بخشی از لولا که به بدنه متصل است، از درون متصل باشد و مجبور باشید پنل بالا را بردارید تا به آن دسترسی داشته باشید.

آموزش برطرف کردن بوی سوختنی در لباسشویی ( چرا ماشین لباسشویی بوی سوختگی میدهد ؟ )

برای شروع، قطعاتی که بیشتر اوقات باعث بوی سوختگی در ماشین لباسشویی می شود را لیست کرده ایم. می توانید از طریق این لیست متوجه شوید که کدام قطعه ی ماشین لباسشویی تان نیاز به تعویض دارد.

  • تسمه محرک یا تسمه آبکشی
  • تسمه پمپ
  • پولی موتور
  • پمپ تخلیه لباسشویی
  • پولی های تامین کننده کشش و بازو ها
  • کوپلینگ موتور دایرکت درایو ( بدون تسمه )
  • کلاچ
  • فنر و گلاید
  • موتور محرک
  • تسمه محرک یا تسمه آبکشی میتواند علت بوی سوختنی در لباسشویی باشد

بعضی از مدل های ماشین لباسشویی های  برای انتقال قدرت به جعبه دنده، از تسمه استفاده می کنند.

  • اگر ماشین لباسشویی همزدن را انجام ندهد، ممکن است ایراد از تسمه باشد.
  • پنل جلو را بردارید تا بررسی کنید که تسمه فرسوده شده یا پارگی دارد یا خیر.
  • تسمه ها معمولا در قمسمت زیرین ماشین لباسشویی قرار دارند و اگر فرسوده باشند معمولا بوی سوختگی می دهند یا ایجاد صدا می کنند.
  • مطمئن شوید که پولی گیربکس به راحتی می چرخد و هر دو پولی های موتور تمیز هستند و آلوده به روغن و گریس نیستند.
  • قبل از تعویض تسمه از سالم بودن تمام پولی ها اطمینان حاصل کنید.
  • تسمه را دقیقا با مورد مشابهش تعویض کنید و مطمئن شوید که میزان کشش آن دقیقا مطابق دستورالعمل کارخانه تنظیم شده است.
  • قبل از هر گونه اقدام به تعمیر دستگاه را از برق بکشید و از لباس ایمنی مناسب استفاده کنید.
  • تسمه پمپ میتواند علت بوی سوختنی در لباسشویی باشد

در برخی ماشین لباسشویی ها ، تسمه پمپ، پمپ تخلیه را به حرکت در می آورد. این تسمه معمولا به شکل V می باشد و پولی موتور را به پمپ تخلیه وصل می کند. همچنین ممکن است مجموعه ای از پولی ها نیز برای ایجاد کشش در تسمه به کار روند.

  • اگر از ماشین لباسشویی بوی سوختگی لاستیک حس کردید، باید تسمه پمپ را بررسی کنید.
  • اگر نشانه هایی از فرسودگی شدید یا داغ شدگی دیدید، آن را تعویض کنید.
  • مطمئن شوید که پمپ آزادانه می چرخد و در صورت وجود، چرخش پولی هایی که ایجاد کشش در تسمه می کنند را نیز بررسی کنید.
  • همچنین به دنبال نشانه هایی از نشت آب یا روغن بر روی تسمه یا پولی ها بگردید.
  • قبل از انجام تعمیرات برق دستگاه را قطع کنید.
  • پولی موتورمیتواند علت بوی سوختنی در لباسشویی باشد

موتور محرک از یک پولی برای چرخاندن تسمه محرک و در برخی موارد تسمه پمپ استفاده می کند. این پولی طوری طراحی شده است که بیشترین تماس را با تسمه ها داشته باشد و احتمالا از فلز یا مواد مصنوعی تشکیل شده است.

  • اگر پولی موتور فرسوده شود یا زنگ بزند، ممکن است تولید اصطکاک اضافی و حرارت زیاد کند که باعث صدمه دیدن تسمه و ایجاد بوی سوختگی  می شود.
  • وقتی می خواهید یک تسمه ی فرسوده یا سوخته را تعویض کنید، باید پولی را نیز از نظر فرسودگی و خوردگی چک کنید و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • پمپ تخلیه میتواند علت بوی سوختنی در لباسشویی باشد

پمپ تخلیه در یک ماشین لباسشویی نقش تخلیه آب را قبل و در هنگام مرحله آبکشی دارد. این پمپ ممکن است تسمه ای باشد، با موتور دستگاه کار کند و یا موتور الکتریکی جداگانه داشته باشد.

  • اگر از ماشین لباسشویی در هنگام یا بعد از مرحله آبکشی بوی سوختگی به مشام برسد، نشان دهنده این است که پمپ تخلیه گیر می کند و به راحتی نمی چرخد.
  • در مدل های تسمه ای، بوی  سوختگی معمولا ناشی از لغزش تسمه بر روی پولی هاست.
  • در مدل هایی که پمپ تخلیه الکتریکی دارند، بوی سوختگی مربوط به موتور بوده و شاید بیشتر بوی موتور الکتریکی باشد.
  • قبل از تعویض پمپ، ورودی آن را بررسی کنید که چیزی حرکت پروانه پمپ را محدود نکرده باشد.
  • قبل از انجام تعمیرات برق دستگاه را قطع کنید.

برای تعویض پمپ تخلیه و استفاده از خدمات نمایندگی تعمیرات ماشین لباسشویی بکو و نمایندگی تعمیرات ماشین لباسشویی کنوود کلیک نمایید .

  • پولی های تامین کننده کشش و بازوهای آنها میتواند علت بوی سوختنی در لباسشویی باشد

برخی ماشین لباسشویی ها از یک مجموعه پولی در تسمه محرک یا تسمه پمپ استفاده می کنند تا کشش مناسب تسمه ها را فراهم کنند.

  • اگر این پولی ها گیر کنند و یا بازوهای تکیه آن ها آزادانه نچرخند، کشش مورد نیاز تسمه ها تامین نمی شود و در نتیجه تسمه ها لغزش و اصطکاک اضافی خواند داشت که موجب ایجاد بوی سوختگی می شود.
  • اگر مشاهده کردید که تسمه پمپ یا تسمه محرک سوخته اند، ابتدا مجموعه پولی های تامین کننده کشش و بازوهای آن ها را از لحاظ چرخش مناسب بررسی کنید.
  • در صورت مشاهده فرسودگی و خوردگی در پولی ها، آن ها را تعویض کنید.
  • قبل از انجام این تعمیرات برق دستگاه را قطع کنید.
  • کوپلینگ موتور دایرکت درایو (بدون تسمه) میتواند علت بوی سوختنی در لباسشویی باشد

بعضی از ماشین لباسشویی های سطلی به جای تسمه، از کوپلینگ موتورهای دایرکت درایو برای انتقال قدرت موتور به جعبه دنده استفاده می کنند. کوپلینگ محرک موتور را به جعبه دنده وصل کرده و تشکیل شده از دو عدد قطعه ی پلاستیکی سه شاخه که بینشان یک کوپلینگ لاستیکی قرار گرفته است.

یکی از سه شاخه ها به محور موتور محرک چسبیده و سه شاخه ی دیگر محور ورودی جعبه دنده چسبیده است. با چرخیدن محور موتور، کوپلینگ لاستیکی بین سه شاخه ها نیروی گشتاور را جذب کرده و مانع شکستن سه شاخه ها می شود.

  • در اثر استفاده کوپلینگ به مرور دچار استهلاک شده و سه شاخه ها ممکن است سر خورده و باعث ایجاد بوی سوختگی شوند.
  • اگر جعبه دنده متوقف شود یا سبد چرخان قادر نباشد آزادانه بچرخد، کوپلینگ قادر نخواهد بود وظیفه اش را انجام دهد و در نتیجه ممکن است بوی سوختگی ایجاد شود.
  • در اکثر مدل ها باید بدنه خارجی را برای دسترسی به کوپلینگ بردارید.
  • کلاچ میتواند علت بوی سوختنی در لباسشویی باشد

برخی ماشین لباسشویی های سطلی برای به حرکت در آوردن سبد شستشو در مرحله آبکشی، از کلاچ استفاده می کنند.

  • بوی سوختگی ماشین لباسشویی می تواند ناشی از فرسودگی کلاچ باشد که همراه با صدای زیاد در مرحله آبکشی است.
  • نشانه دیگر فرسودگی کلاچ، وجود خرده ها و تراشه های فلزی در زیر ماشین لباسشویی می باشد.
  • اگر هر کدام از این علامت ها را مشاهده کردید، باید کلاچ را تعویض کنید.
  • کلاچ معمولا در ورودی محرک سبد شستشو قرار دارد و برای دسترسی به آن، باید پوسته خارجی دستگاه را بردارید.
  • کلاچ معمولا زیر فنرها قرار دارد و برای تعویض  آن باید لباس ایمنی پوشیده و برق دستگاه را قطع کنید.
  • فنر و گلاید میتواند علت بوی سوختنی در لباسشویی باشد

بعضی از ماشین لباسشویی ها از فنر در موتور برای کشش تسمه استفاده می کنند. معمولا موتور یک تکیه گاه لولایی در چهارچوب دستگاه و یک فنر برای تامین کشش تسمه دارد. یک قطعه پلاستیکی با پوشش روغنی (گلاید) در زیر موتور قرار دارد تا به آن اجازه سر خوردن روی چهارچوب دستگاه را بدهد. به این ترتیب، تسمه محرک یا تسمه پمپ مقدار در هنگام شروع به کار موتور کمی سر خورده و مانند کلاچ رفتار می کنند.

  • اگر گلاید امکان سر خوردن را فراهم نکند، تسمه ها داغ شده و ایجاد بوی سوختگی می کنند.
  • مطمئن شوید که موتور به راحتی روی لولا می چرخد و فنر ها خاصیت کششی خود را از دست نداده اند و همه سطوح تمیز و عاری از گرد و خاک و کثیفی است.
  • گلاید ها را روغن کاری کنید یا در صورت لزوم تعویض کنید.
  • تسمه ها را نیز در صورت سوخته شدن تعویض کنید.
  • فنر موتور و گلایدها معمولا در بالای چهارچوب قرار دارند و با برداشتن پنل جلو قابل دسترس هستند.
  • قبل از اقدام، حتما برق دستگاه را قطع کنید.
  • موتور محرک میتواند علت بوی سوختنی در لباسشویی باشد

در اکثر ماشین لباسشویی ها، موتور محرک قسمت های مکانیکی سیکل شستشو نظیر هم زدن، چرخیدن و آبکشی را به کار می اندازد. همچنین ممکن است وظیفه به کار انداختن پمپ تخلیه نیز  بر عهده موتور اصلی باشد.

  • وقتی مشکلی در یکی از اجزایی که توسط موتور کار می کنند ایجاد شود، باعث می شود موتور داغ شده و بوی سوختگی بدهد.
  • اگر مشکل شدید باشد، حتی ممکن است باعث شود موتور بسوزد.
  • علامت رایج در مواقع مشکل موتور، صدای وزوز در هنگام شروع کار موتور است.
  • اگر با بوی سوختگی از جانب موتور مواجه شدید، ابتدا تمام اجزای مکانیکی در ارتباط با موتور را که احتمالا موجب داغ شدن موتور شده اند چک کنید.
  • بررسی کنید که پمپ،  جعبه دنده و سبد شستشو دچار محدودیت حرکت نشده باشند.
  • اگر موتور قادر نیست آزادانه به تنهایی بچرخد، احتمالا خراب است و باید تعویض  شود.
  • اگر ماشین لباسشویی شما دارای خازن موتور می باشد، ممکن است ایراد از این خازن باشد و باعث داغ شدن موتور شده باشد.

حال که با تعمیرات لباسشویی آشنا شده اید و از معایب و محاسن برندهای مختلف آگاه شده اید لازم است با راهنمای خرید ماشین لباسشویی و بهترین ماشین لباسشویی نیز آشنا شوید . و همچنین از علت کد خطای ماشین لباسشویی نیز آگاه شوید .

نتیجه گیری از مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی در سی ام امداد

این مقاله توسط تعمیرکاران مجموعه سی ام امداد برای رفاه حال شما عزیزان گرد آوری شده است تا چنانچه نیازمند تعمیرات شدید بدون پرداخت هزینه به رفع عیب و عیب یابی بپردازید و اگر خواندن این مقاله برای شما کارساز بود ما را به دیگران به عنوان یک مجموعه کامل معرفی نمایید.

در متن مقاله لینک مقالات دیگر که میتواند برای شما کارساز باشد را ذکر کرده ایم تا با مطالعه دیگر مقالات سایت سی ام امداد بتوانید دانش خود را در زمینه تعمیرات لباسشویی غنی نمایید.

 

نتیجه گیری مطالعه مقاله آموزش تعمیرات لباسشویی را در چند نکته شرح داده ایم :

  • با مطالعه مقالات آموزشی در سی ام امداد میتوانید دانش خود را در زمینه تعمیرات لباسشویی غنی نمایید تا کمتر نیازمند تعمیرات شوید.
  • چنانچه فنی هستید میتوانید با مطالعه این مقاله و دیگر مقالات سی ام امداد بدون پرداخت هزینه به رفع عیب و تعمیر لباسشویی خود بپردازید.
  • علاوه بر اینکه به بهداشت لباسشویی خود اهمیت میدهید باید از تمیز بودن فیلتر کف و پمپ تخلیه اطمینان حاصل نمایید.
  • ببدانید که هر مشکلی در لباسشویی شما پیش بیاید میتواند چندین قطعه را درگیر نماید.
  • تنها تعمیرکاران با تجربه میتوانند بدون تست چندید قطعه مشکل را به سرعت تشخیص دهند.

توجه : اگر از مقاله آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی لذت بردید لینک ما را در  در صفحات اجتماعی و دیگر سایت ها به اشتراک بزارید و مجموعه سی ام امداد را به عنوان یک تعمیرگاه کامل به دیگران معرفی نمایید.

مشاوره و ثبت تعمیرات